Typografie
Found in 33 Collections and/or Records:
Collectie van de Armeense Gemeente Amsterdam
De collectie Armeense boeken bevat circa 135 banden, afkomstig van de, in het begin van de negentiende eeuw opgeheven, Armeense geloofsgemeenschap. De collectie bevat veel boeken die te Amsterdam zijn gedrukt, maar ook boeken uit Armenië zelf en boeken die elders zijn uitgegeven door de wijd verspreide Armeense gemeenschappen. De collectie geeft een goed beeld van de Armeense typografie en van de invloed die de Amsterdamse uitgaven internationaal hebben gehad in de zeventiende en achttiende eeuw.
Abstract in English
The collection of Armenian books consists of approximately 135 publications, originating from the Armenian religious community which was discontinued at the beginning of the nineteenth century. The collection contains a lot of books which were printed in Amsterdam, but also books from Armenia itself and books which were published in other wide spread Armenian communities. The collection offers a good impression of Armenian typography and of the influence the publications from Amsterdam had internationally in the seventeenth and eighteenth centuries.
Collectie boekomslagen Hard Werken van Bert Bakker
De collectie is afkomstig van de uitgever Bert Bakker en bevat een selectie boekomslagen van paperbacks die door het Rotterdamse ontwerpcollectief Hard Werken werden gemaakt in de jaren zeventig en tachtig van de twintigste eeuw. De boekomslagen vielen op door de belettering, kleurstelling en de wijze waarop het beeldmateriaal werd gehanteerd. Onder andere voor het ontwerpen van deze boekomslagen kreeg Hard Werken in 1989 de H.N. Werkmanprijs voor typografie.
Abstract in English
The collection is derived from Bert Bakker publishing house and contains a selection of paperback covers created by the Rotterdam design collective Hard Werken in the 1970s and 1980s. The paperback covers were notable for their lettering, colours and handling of the visual material. In 1989 Hard Werken received the H.N. Werkmanprijs voor typografie (H.N. Werkman Typography Award) partly for their design of these book covers.
Archief van Bern. C. van Bercum
Bern. C. van Bercum (1918–2010) was gespecialiseerd in het typografisch helder en verfijnd vormgeven van redactioneel complexe kopij. Zijn archief geeft een goed beeld van het intensieve proces dat aan zijn doordachte boekontwerpen ten grondslag lag. Van Bercums loopbaan begon in de periode van het loodzetten en hij maakte, met grote betrokkenheid, de overgang naar het fotografisch zetten mee. Zijn archief is interessant voor typografie-, boek- en designhistorici.
Abstract in English
Bern. C. van Bercum (1918–2010) specialized in designing editorially complex copy using a typography that was both transparent and sophisticated. His archive sheds light on the vigorous process underpinning his careful book designs. Van Bercum, whose career started in the age of mechanical typesetting, actively followed the transition to phototypesetting. His archive is of interest to historians of typography, the book and design.
Archief Counterpunch van Françoise Berserik
Grafisch ontwerper Françoise Berserik (1949) maakte het boekontwerp voor het boek Counterpunch van Fred Smeijers, dat in 1996 uitkwam. Berserik schonk het archief, dat ze bijhield tijdens en na de productie, in 2005 aan de Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam. Het archief bevat onder meer plakproeven, drukproeven en correspondentie en geeft daarmee een waardevol inzicht in de totstandkoming van deze publicatie.
Abstract in English
Graphic designer Françoise Berserik (1949) designed Fred Smeijers’ Counterpunch, a book that came out in 1996. Berserik donated the archive, which she started and continued during and after the book’s production, to Amsterdam University’s Special Collections in 2005. The archive includes paste-ups, proofs and correspondence and as such provides valuable information on the genesis of this publication.
Collectie Bodoni-drukken
Verzameling boeken van de Italiaanse drukker en lettersnijder Giambattista Bodoni (1740-1813), uit het bezit van de Leidse boekdrukker en uitgever Albertus Willem Sijthoff (1829-1913). De uitgaven van Bodoni behoren tot de hoogtepunten van de achttiende-eeuwse boektypografie. Deze collectie biedt uitgebreid overzicht van Bodoni's werk als lettersnijder en boekdrukker.
Abstract in English
A collection of books by the Italian printer and typecutter Giambattista Bodoni (1740-1813), formerly owned by the Leiden book printer and publisher Albertus Willem Sijthoff (1829-1913). Editions by Bodoni are among the highlights of eighteenth-century book typography. This collection offers a comprehensive overview of Bodoni’s career as a typecutter and book printer.
Archief van Irma Boom
Irma Boom (1960-) is een internationaal opererend grafisch ontwerper. Zij ontwerpt naast boeken onder meer huisstijlen, postzegels en munten. De collectie bevat al het door haar ontworpen werk en een beredeneerde selectie uit het overige archiefmateriaal. Deze collectie documenteert de ontstaansgeschiedenis van Irma Booms spraakmakende ontwerpen en geeft tegelijkertijd een beeld van de beroepspraktijk van de zelfstandig werkende grafisch ontwerper (ze heeft nooit meer dan één medewerker). Zo zijn er financiële stukken naast brieven en faxen aan en van opdrachtgevers en uitvoerders.
Abstract in English
Irma Boom (1960-) is a Dutch graphic designer working internationally. Besides books, she also designs house styles, stamps and coins. The collection contains everything she designed as well as a reasoned selection of other archival material. The collection documents the history of the development of Irma Boon's high profile designs and at the same time illustrates the trade of an independently working graphic designer in practice. (She never has more than one assistant at a time.)
Collectie De Buitenkant
De collectie De Buitenkant omvat feitelijk drie Amsterdamse archieven, namelijk die van Zetterij Chang Chi Lan-Ying, Offsetdrukkerij Jan de Jong en Uitgeverij De Buitenkant. Deze kleine bedrijven zijn echter persoonlijk en zakelijk zo nauw met elkaar verweven dat ze als één geheel worden beschreven. Het gaat bij deze collectie zowel om archiefmateriaal (correspondentie en administratie bijvoorbeeld) als om grafische eindproducten. Uitgeverij De Buitenkant ontstond in 1980 uit de door Chang Chi Lan-Ying en Jan de Jong gedreven zetterij en drukkerij. Door zich te richten op boeken over boeken en door het hoge niveau van productie en vormgeving wist de uitgeverij de aandacht op zich te vestigen. Deze collectie maakt onderzoek mogelijk naar de beoefening van de boekgeschiedenis in Nederland alsook naar de ontwikkelingen in de grafische industrie (van foto- naar digitale zettechniek).
Abstract in English
The collection 'De Buitenkant' ('The Outside') in fact consists of three separate archives: the archives of Zetterij Chang Chi Lan-Ying (typesetter), of Offsetdrukkerij Jan de Jong (offset printing business) and, finally, of Uitgeverij De Buitenkant (publisher 'The Outside'). These three small companies are so interwoven both personally and in business that they are described as one. The collection includes archival material such as correspondence and administrative documents and graphic finished articles. Publisher 'De Buitenkant' developed in 1980 from the typesetting and the printing business ran by Chang Chi Lan-Ying and Jan de Jong respectively. By focusing on books about books and by the high level of the output and the design the company managed to draw attention to itself. The collection offers opportunities for research in the practice of book history in the Netherlands as well as in the developments in the graphics industry (from photo-typesetting to digital composition).
Collectie menukaarten van Lidy Carree
De collectie bevat circa 3000 menukaarten afkomstig uit de periode tussen 1873 en 2021. Het gaat hierbij om menukaarten uit binnen- en buitenland, van zowel restaurants als particulieren. Daarnaast bevat het ook menukaarten van het koningshuis en van verschillende afdelingen van het Nederlandse leger. Ook een klein aantal menu’s van luchtvaart-, scheepvaart- en spoorwegmaatschappijen is aanwezig in de collectie.
Collectie kalenders van de grafische industrie
De collectie bevat kalenders uit de 19de en 20ste eeuw variërend in formaat, vorm en ontwerp. Ze bestaat uit kalenders van uitgevers, drukkers en andere grafische bedrijven als relatiegeschenk voor hun klanten en opdrachtgevers. Veel kalenders zijn gemaakt door bekende ontwerpers of zijn gelithografeerd. De collectie combineert de verzamelingen van de Bibliotheek van het Boekenvak, de Typografische Bibliotheek en de Universiteitsbibliotheek van Amsterdam.
Collectie menukaarten van het Culinair Museum Amersfoort
De Collectie menukaarten van het Culinair Museum Amersfoort bestaat uit menu's en menukaarten van restaurants, hotels, cafés en overige horeca-etablissementen alsmede van lucht-, trein- en scheepvaartmaatschappijen. Zij is door haar omvang en samenhang uniek en ze geeft niet alleen inzicht in de ontwikkeling van de presentatie van schotels in de horeca, maar is daarnaast interessant vanuit design- en typografisch oogpunt.
De kern van de collectie werd gevormd door de particuliere verzameling van de kok en restaurateur W.E.L. te Meij die in 1986 aangekocht werd door Museum Flehite ten behoeve van het Culinair Museum in oprichting.
Abstract in English
The menu cards collection of the Culinair Museum Amersfoort consists of menus and menu cards designed for restaurants, hotels, cafés and other hospitality establishments as well as for airline, rail and shipping companies. It is unique in its scope and consistency and sheds light not only on the development of the presentation of dishes in the hospitality sector, but is also interesting in terms of design and typography.
The core of the collection is formed by the the Dutch cook and restaurant owner W.E.L. te Meij, which was purchased in 1986 by Museum Flehite for the establishment of the Culinary Museum.
Archief van Bram de Does
Grafisch ontwerper Bram de Does geniet in Nederland, maar ook internationaal, grote bekendheid als ontwerper van de tekstletters Trinité (1982) en Lexicon (1992). Deze staan in de traditie van het Huis Enschedé (Jan van Krimpen, S.L. Hartz) maar zijn toch geheel zelfstandige ontwerpen. De kern van deze collectie vormen de werktekeningen voor de Lexicon.
Abstract in English
Graphic designer Bram de Does is widely known both in the Netherlands and internationally as the designer of the letters Trinité (1982) and Lexicon (1992). They were designed in the tradition of the Huis Enschedé (type designers Jan van Krimpen and S.L. Hartz), but they are still entirely independent designs. The core of the collection is formed by working drawings for Lexicon.
Archief van Dick Elffers
Dick Elffers (Rotterdam 1910 – Amsterdam 1990) was een belangrijk naoorlogs grafisch ontwerper die het vak leerde van aanhangers van de Nieuwe Zakelijkheid. Elffers verzette zich hiertegen en experimenteerde met verschillende vormen en technieken. De veelal getekende en/of geschilderde typografie vormde hierin een belangrijk kenmerk. Zijn expressieve werk werd herkenbaar en gewild bij opdrachtgevers als het Holland Festival, de PTT en het Rijksmuseum Amsterdam. In het archief van Elffers zijn de verschillende opdrachtgevers terug te vinden in de vorm van resultaten van de opdrachten. Daarnaast bestaat het archief ook uit vrij werk van Elffers. Het materiaal in het archief is zeer divers; affiches vormen hier een groot deel van.
Abstract in English
Dick Elffers (Rotterdam 1910 – Amsterdam 1990) is known as an important postwar graphic designer, who learned his trade from followers of the art movement New Objectivity. Elffers objected to this style and experimented with various forms and techniques, drawn and/or painted typography characterized his work. His expressive work became recognizable and was wanted by, amongst others, the Holland Festival, the PTT and the Rijksmuseum Amsterdam. In the archive of Elffers the various clients can be traced in the results of their assignments. His free work is also represented in the archive. The archive is very divers; a big part consists of posters.
Collectie Henri Friedlaender
Henri Friedlaender was een internationaal bekende joodse typograaf en letterontwerper. Deze collectie biedt een bescheiden doch gevarieerd overzicht van zijn werk in drukvorm. Een gedeelte hiervan beslaat het gangbare uitgegeven materiaal, een ander gedeelte bestaat uit klein drukwerk dat hij voor privégebruik maakte. De belangstelling die Friedlaender had voor de Hebreeuwse heilige teksten komt in deze collectie goed naar voren. Dit is te zien in de diverse vertalingen van bijbelboeken die hij zelf heeft uitgegeven. Verder maken een manuscript, een schetsboek, dia's en een aantal brieven, waaronder correspondentie met Martin Buber, deel uit van de collectie.
Abstract in English
Henri Friedlaender was an internationally renowned Jewish typographer and type designer. This collection offers a modest but diverse overview of his work in printed form. In addition to the usual published material, the collection contains small printed items that he made for private use. Friedlaender's interest in Hebrew sacred texts is quite apparent in this collection. It can be seen in the various translations of books of the Bible that he published himself. Other items in the collection include a manuscript, a sketchbook, slides and a number of letters, including letters addressed to the Bibliotheca Rosenthaliana, as well as correspondence with Martin Buber.
Collectie S.L. Hartz
Samuel Louis (Sem) Hartz verwierf internationale bekendheid als grafisch ontwerper en kopergraveur. Hij maakte naam met zijn postzegels, waaronder koninginnezegels, zijn bankbiljetten en drukletters. Zijn gehele loopbaan werkte hij voor de beroemde grafische onderneming Joh. Enschedé en Zonen in Haarlem. De collectie bestaat met name uit correspondentie (vooral over de productie van zijn drukletter Linotype Juliana, 1958) en uit drukwerk (boekjes en efemera) van zijn private press, de Tuinwijkpers.
Abstract in English
Samuel Lois (Sem) Hartz achieved international fame as a graphic designer and copperplate engraver. He became famous for his stamps, in particular stamps with the queen of the Netherlands, his banknotes and his typefaces. During his entire career he worked at the famous printing firm Joh. Enschedé en Zonen in Haarlem, which dates back to the 18th century. The collection consists mainly of correspondence, in particular about the production of his typeface Linotype Juliana of 1958, and of printed matter, such as books and ephemera from his private printing press, the Tuinwijkpers.
Collectie Alfons van Heusden
Alfons van Heusden was een illustrator en ontwerper van boekomslagen en kinderspelen. Zijn neef Robert, grafisch ontwerper, verzamelde werk van zijn oom en droeg dat over aan de Bijzondere Collecties. De collectie bestaat uit boeken en kinderspelen.
Abstract in English
Alfons van Heusden was an illustrator and a designer of book jackets and children’s games. His nephew Robert, a graphic designer, collected works by his uncle and passed them on to Special Collections. The collection comprises printed books and children’s games.
Archief van Reynoud Homan
Het archief van Reynoud Homan geeft een goed beeld van de ontwerppraktijk van een grafisch ontwerper. Hij begon in de periode van het fotografisch zetten en ging in 1998 zelf op een Apple Macintosh werken (in 1984 geïntroduceerd). Hoewel hij bekend is om zijn beeldboeken, is zijn werk ook sterk typografisch georiënteerd. De opdrachten in architectuur betreffen met name publieke gebouwen. Zijn archief is interessant voor boek-, design- en architectuurhistorici.
Abstract in English
The archive of Reynoud Homan gives a good impression of the design practice of a graphic designer. Homan started his career in the era of photo setting and began working on an Apple Macintosh in 1998 (this PC was introduced in 1984). Although he is known for his illustrated monographs, his work also has a strong typographic character. The design work he did on architecture mainly concerns public buildings. His archive is of interest to historians of books, design and architecture.
Archief van Martin Kaye
Martin Kaye (1932-1989) was in het Amsterdam van de jaren zeventig en tachtig een beeldbepalend afficheontwerper. Zijn archief illustreert met name zijn obsessie voor de letter in al zijn verschijningsvormen; het is interessant voor affiche- en typografiehistorici.
Abstract in English
Martin Kaye (1932-1989) was a distinctive designer of posters in Amsterdam in the 1970s and 1980s. His archive particularly illustrates his obsession with the letter in all its manifestations and is of interest to poster historians and historians of typography.
Archief van Jan van Krimpen
Jan van Krimpen was – internationaal – een van de toonaangevende typografen van zijn generatie. De grafische nalatenschap biedt inzicht in de vele contacten van deze letterontwerper en boekverzorger. Zo is er correspondentie met vakgenoten, met de Engelse zetmachinefabrikant Monotype Corporation (Stanley Morison) en met bevriende literatoren. Van Krimpen had een grote literaire belangstelling en was niet alleen als ontwerper maar ook persoonlijk betrokken bij de totstandkoming van verschillende literaire uitgaven. Verder maken onder meer kalligrafie en (werk)tekeningen voor drukletters deel uit van het archief. Deze nalatenschap maakt onderzoek mogelijk naar Van Krimpens wijze van ontwerpen en naar zijn opvattingen over grafische vormgeving.
Abstract in English
Jan van Krimpen was one of the leading Dutch typographers of his time. His legacy as a designer of books and types offers insight into his many contacts. The collection includes correspondence with fellow designers, with the British producer of typesetting machines Monotype Corporation (nowadays Stanley Morison) and with other literary men with whom he was on friendly terms, such as the poets Jan van Nijlen and J.C. Bloem. Van Krimpen was very interested in literature and was involved in the effectuation of several literary publications both professionally as a designer and personally. Besides this, the collection contains calligraphy and working drawings of types. This collection enables research into the way Van Krimpen designed types as well as into his views on graphic design.
Collectie Theo Kurpershoek
De kunstenaar Theo Kurpershoek was een van de toonaangevende Nederlandse boekverzorgers en lettertekenaars van zijn generatie. Daarnaast was hij, op typografisch gebied, van belang als docent lettertekenen aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Deze collectie bevat met name werktekeningen voor boekomslagen, waaronder een aantal voor Querido. Ze maken onder meer duidelijk hoe vaardig Kurpershoek als lettertekenaar was; er is bijvoorbeeld weinig gebruikgemaakt van dekwit.
Abstract in English
The artist Theo Kurpershoek was one of the leading Dutch book and typeface designers in the Netherlands in his time. Besides this, he was important in the field of typography as a teacher of type founding at the Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Many of his books can be found in the catalogues of De best verzorgde boeken (Best Dutch book designs). He was also a well-known (figurative) painter and graphic artist. This collection mainly contains working drawings for book jackets, for instance some for the publisher Querido. They show clearly how skilful Kurpershoek was as a typographic designer. He used very little opaque white, for instance. The collection gives a good impression of his creativity and his work as a designer for Dutch (literary) publishers.
Archief Letterproductie van Lettergieterij 'Amsterdam'
Dit archief bevat de documentatie over de letters die Lettergieterij 'Amsterdam' tussen ca. 1907 en ca. 1977 geproduceerd heeft. Het gaat dan met name om schetsen, ontwerpen en werktekeningen, en om (interne) correspondentie en gietproeven. Het is internationaal een van de weinige bewaard gebleven archieven op dit terrein. Het materiaal documenteert vrij volledig de ontstaansgeschiedenis van vele bekende Nederlandse drukletters.
Abstract in English
This archive contains documentation on the typefaces produced by Lettergieterij 'Amsterdam' between c. 1907 and c. 1977. It mainly concerns sketches, designs and work drawings as well as internal and external correspondence and type founder’s specimens. The archive, which is one of the few remaining archives in this field, is international in scope. The archive offers fairly comprehensive documentation on the creation of many well-known Dutch typefaces.
Collectie letterproeven van de Universiteit van Amsterdam
De letterproevencollectie is door zijn omvang en samenstelling van internationale betekenis. Het materiaal is voor het merendeel afkomstig uit de Typografische Bibliotheek van Tetterode en de Bibliotheek van het Boekenvak. De collectie geeft een vrij volledig beeld van de drukletterproductie in Nederland van het midden van de achttiende eeuw tot heden. Daarnaast zijn er vele buitenlandse proeven uit de negentiende eeuw tot heden, waarbij met name het Duitse materiaal uit de twintigste eeuw vermelding verdient. Ook zijn er vele Nederlandse drukkerijproeven aanwezig. De letterproevencollectie is interessant voor design- en boekhistorici. Ontwerpers vinden er modellen in voor revivals of inspiratie voor nieuwe typen. Sinds de jaren negentig van de twintigste eeuw heeft de belangstelling voor letter- en grafisch ontwerpen een hoge vlucht genomen, waarvan ook het letterontwerpen profiteerde.
Abstract in English
The collection of type founders specimens is of international significance in terms of size and scope. The materials largely derive from the Typografische Bibliotheek van Tetterode (the Tetterode collection) and the Bibliotheek van het Boekenvak (library of the book trade). The collection offers a fairly complete overview of the typeface production in the Netherlands from the middle of the eighteenth century until the present. In addition, the collection includes numerous foreign type specimens from the nineteenth century to the present, notably German materials of the twentieth century. The collection is also rich in printers’ specimens. The collection of type founders specimens is of interest to design historians and book historians. Designers will find inspiration for design revivals or new typefaces. The interest in letter design and graphic design has greatly increased since the 1990s, which also led to greater interest in the designing of letters.
Collectie Fons van der Linden
Collectie voornamelijk achttiende- en negentiende-eeuwse Engelse boekkunst bijeengebracht door de grafisch ontwerper Fons van der Linden met werk van John Baskerville, William Bulmer, Thomas Bensley, William Pickering en Charles Whittingham en Robert and Andrew Foulis. Daarnaast is er werk van vooraanstaande Italiaanse, Franse en Duitse drukkers uit dezelfde periode waaronder Didot en Bodoni.
Abstract in English
A collection of book art mainly from the eighteenth and nineteenth centuries, brought together by the graphic designer Fons van der Linden. It includes work by John Baskerville, William Bulmer, Thomas Bensley, William Pickering and Charles Whittingham and Robert and Andrew Foulis. In addition the collection features work by prominent Italian, French and German printers from the same period, such as Didot and Bodoni.
Collectie Mecanorma van Willem van Vollenhoven
Het Franse Mecanorma groeide in de jaren zestig uit tot een op haar terrein leidende onderneming van met name afwrijfletters. Deze kleine collectie productiemateriaal is interessant voor typografie- en drukhistorici.
Abstract in English
In the 1960s the French Mecanorma emerged as the leading company in its field, especially dry transfer lettering. This small collection of production material is of interest to historians of typography and printing.
Archief van Kees Nieuwenhuijzen
Het door Kees Nieuwenhuijzen overgedragen archief bestaat voornamelijk uit grafische eindproducten: boeken, tijdschriften, affiches, losse omslagen, en efemeer drukwerk als onderdeel van huisstijlen. Verder is er een kleine collectie zetinstructies en werktekeningen, waaronder het ontwerp voor de gevelbelettering van woongebouw Batavia in Amsterdam uit 2001.
Collectie Gerrit Noordzij
Gerrit Noordzij was een bekend boekverzorger en een invloedrijk kalligraaf, letterontwerper en schrifttheoreticus. Zijn drukletters werden in de handel gebracht door The Enschedé Font Foundry. Daarnaast was Noordzij van belang als docent aan de Haagse Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten. Tot zijn studenten daar behoorden onder meer Frank Blokland, Erik van Blokland, Just van Rossum, Peter Verheul en zijn zonen Christoph en Peter Matthias Noordzij. De door Gerrit Noordzij ontworpen boekomslagen zijn doorgaans in belettering van zijn hand uitgevoerd en geven zo een goede indruk van zijn ontwikkeling op dit gebied. Behalve boekomslagen maken door hem verzorgde boeken, enkele ontwerpen, een geschreven oorkonde en agenda's deel uit van deze collectie.
Abstract in English
Gerrit Noordzij was a well-known Dutch book designer and an influential calligrapher and typographer. Internationally, he was one of the leading theorists on writing and type. He designed many books, in particular book jackets, and several typefaces which were released by The Enschedé Font Foundry. Noordzij was also important as a teacher at the Royal Academy of Arts in The Hague. Many of his former students became well-known type designers, among them Frank Blokland, Erik van Blokland, Just van Rossum, Peter Verheul and his sons Christoph and Peter Matthias Noordzij. The book jackets designed by Noordzij are generally produced with lettering also designed by him. As such, they give a good impression of his development. In addition to book jackets, the collection contains a number of designs, a certificate of appreciation and his diaries.
Collectie Drukkerij Rosbeek
Rosbeek B.V. in Nuth groeide in de jaren zestig van de twintigste eeuw uit tot een toonaangevende Nederlandse drukkerij. Een aantal boeken van Rosbeek werd internationaal bekroond. Deze collectie is interessant voor boek- en drukhistorici.
Abstract in English
Rosbeek B.V. in Nuth grew into a leading Dutch printing firm in the 1960s. A number of books produced by Rosbeek received international awards. The collection is of interest to book and printing historians.
Archief van Jeannette Scheffer-Markus
Jeannette Scheffer-Markus (1923-2016) was een van de weinige professionele boekverzorgers en letterontwerpers van haar generatie. Zij werkte tevens als docent in het kunstonderwijs. Het archief geeft evenwel uitsluitend een beeld van haar werkzaamheden als lettertekenaar. Het is interessant voor design- en kunsthistorici.
Abstract in English
Jeannette Scheffer-Markus (1923-2016) was one of the few professional book and type designers of her generation. She also worked as a lecturer in art education. The archive, however, exclusively focuses on her activities as a lettering artist. The archive is of interest to historians of design and art historians.
Archief van Jurriaan Schrofer
Jurriaan Schrofer werd in 1926 geboren in Den Haag en begon, bij toeval, zijn loopbaan als ontwerper eind jaren 1940 als assistent van Dick Elffers. Daarna trad hij in dienst bij drukkerij Meijer te Wormerveer waar hij zich verdiepte in typografie. In de loop van zijn carrière was hij werkzaam voor de Nationale Publiciteits Onderneming (NPO), adjunct-directeur bij, docent op verschillende kunstacademies en bekleedde hij talloze bestuursfuncties.
Abstract in English
Jurriaan Schrofer was born in The Hague in 1926. He started his career as designer in 1940 as assistant of Dick Elffers. Later on he worked for the printing office Meijer in Wormerveer, where he specialized in typography, and the Nationale Publiciteits Onderneming (NPO). He was Vice Director of Total Design and professor at several art academies.
Archief van de firma Tetterode
De firma Tetterode, formeel bekend als Lettergieterij 'Amsterdam' voorheen N. Tetterode, was een belangrijke internationale lettergieterij en handelaar in grafische machines. Het bedrijfsarchief geeft inzicht in de activiteiten van het bedrijf bij de ontwikkeling en verkoop van lettertypes en grafische apparatuur. Als onderdeel van de Collectie Tetterode maakt het zichtbaar hoe de verschillende collecties en archieven die afkomstig zijn van Tetterode, en deel uitmaken van de collecties van de Universiteit van Amsterdam, aan elkaar gerelateerd zijn.
Abstract in English
The Tetterode company, officially known as Lettergieterij 'Amsterdam' voorheen N. Tetterode, was a prominent international type foundry and trader in graphic machines. The company archive sheds light on its activities in developing and selling typefaces and graphic equipment. As part of the Tetterode collection, it highlights the interrelations between the various collections and archives that originate from the Tetterode company and are now part of the University of Amsterdam’s collections.
Collectie Tetterode
Onder de naam collectie Tetterode beheert de Universiteitsbibliotheek sinds 1971 een aankoop van Lettergieterij en Machinehandel voorheen N. Tetterode-Nederland nv. Het is internationaal een van de grote collecties op het gebied van de geschiedenis van de grafische techniek en vormgeving. De negentiende en de twintigste eeuw zijn in het bijzonder sterk vertegenwoordigd. De collectie bestaat uit een bibliotheek (met een vaktechnisch en een museumgedeelte) en archiefmateriaal (waaronder collectie S.H. de Roos en archief Letterproductie). Behalve boeken en tijdschriften zijn er materiaalsoorten als handschriften, prenten, prospectussen, affiches en kalenders.
Abstract in English
Since 1971 the University Library manages the Tetterode collection, which was bought from 'Lettergieterij en Machinehandel', a type foundry and machine business formerly called 'N. Tetterode-Nederland NV'. Internationally, it is one of the largest collections dealing with the history of graphic technique and design. The largest part of the collection is from the nineteenth and twentieth centuries. The collection consists of a library - which is partly technical and partly museological - and of archival material. The latter includes the collections S.H. de Roos and the type designer's archive. Besides books and magazines, there are manuscripts, pictures, brochures, posters and calendars.