Teaching -- Aids and devices
Found in 3 Collections and/or Records:
Collectie Esperanto Nederland
De collectie Esperanto Nederland bevat boeken en tijdschriften op het gebied van Esperanto, afkomstig van de vroegste Esperanto-verenigingen in Nederland.
Abstract in English
The collection Esperanto Nederland contains books and journals regarding Esperanto, collected by the earliest Esperanto associations in the Netherlands.
Collectie van het Nederlandsch Schoolmuseum
Het Nederlandsch Schoolmuseum startte in 1877 met als doel nieuwe leer- en hulpmiddelen voor het onderwijs te verzamelen en beschikbaar te stellen. De collectie telt 98.000 banden uit de periode 1600-2000, waarvan 12.000 uit de negentiende eeuw. Zo'n veertig procent van het geheel bestaat uit schoolboeken voor lager en middelbaar onderwijs, vooral Nederlandse drukken. Alle schoolvakken zijn vertegenwoordigd, meestal met opeenvolgende drukken. Ook zijn er boeken te vinden over pedagogiek, psychologie en didactiek. Verder zijn er kinderboeken, (wand)platen en tijdschriften. Het schoolboek is een stille getuige van kennis, beelden, begrippen, ideeën, waarden en normen die in een bepaalde periode een rol spelen. Deze collectie bestrijkt een lange, aaneengesloten periode en dekt alle schoolvakken. Daarom is ze van grote cultuurhistorische waarde en onmisbaar voor onderzoek naar de geschiedenis van onderwijs en opvoeding.
Abstract in English
The 'Nederlandsch Schoolmuseum' (Dutch Schoolmuseum) opened in 1877 with the aim to collect new educational tools. The collection now consists of 98,000 books dating from 1600-2000, 12,000 of which were published in the 19th century and 175 in the 17th and 18th centuries. About 40% of the collection consists of Dutch textbooks for primary and secondary education. All school subjects are covered, often with consecutive editions. Besides this, there are books on pedagogy, psychology and didactics. There are also about 7000 children's books, wall charts and many periodicals. Textbooks are the silent witnesses of knowledge, images, concepts, opinions and standards that were predominant in the past. This collection covers a long and continuous period and all school subjects. As such, the collection is of major importance to understand history and culture in the Netherlands and indispensable for research into the history of education and teaching.
Paedagogische Bibliotheek
De oprichting van de Paedagogische Bibliotheek was een inititatief van het Nederlandsch Onderwijzers-Genootschap (NOG), de eerste vakbond voor hoofdonderwijzers. In het streven van het NOG het onderwijs te verbeteren paste een goed voorziene bibliotheek. Begonnen in 1867 kwam de collectie in 1882 als bruikleen naar de Universiteitsbibliotheek. De collectie werd tot 1971 voortdurend uitgebreid en telde in dat jaar 19.000 banden en 300 tijdschriftabonnementen. Bijna de helft bestaat uit schoolboeken voor lager en middelbaar onderwijs; alle vakken zijn vertegenwoordigd. Voor het overige vindt men literatuur over alle aspecten van onderwijs en opvoeding, ook buitenlandse.
Abstract in English
The Paedagogische Bibliotheek (Education Library) is initiated by the Nederlandsch Onderwijzers-Genootschap (Dutch Society for Teachers) in 1867. According to the vision of this society a well provided library is essential for educational innovation. In 1882 the University Library got the loan of this collection. Until 1971 the collection was continuously extended and by then it consisted of 19,000 books and 300 journal-subscriptions. Textbooks for primary and secundary education form one half of the collection, the other half is literature on all aspects of education, also in foreign languages.