Skip to main content

Teaching

 Subject
Subject Source: FAST (Faceted Application of Subject Terminology)

Found in 6 Collections and/or Records:

Archief van M.B. Hoogeveen

 Fonds
Identifier: UBA634
Abstract in Dutch

Archief van M.B. Hoogeveen, de bedenker van het leesplankje. Het archief bestaat uit een serie handgeschreven schriftjes met verhandelingen over de didactiek van taal en natuurkunde.



Abstract in English

Archive of M.B. Hoogeveen, the inventor of the Dutch primer board. The archive consists of handwritten notebooks with essays about the didactics of language and physics.

Dates: ca. 1910-1940

Archief van Adriaan Kortlandt

 Fonds
Identifier: UBA707
Abstract in Dutch

Adriaan Kortlandt was een Nederlands dierpsycholoog die internationaal bekend werd met zijn gedragsonderzoek naar aalscholvers en wilde chimpansees. Dit archief bevat materiaal dat Kortlandt gebruikte voor zijn onderzoek, onderwijs en lezingen. Het archief is zeer compleet en bevat ook veel beeldmateriaal, waaronder dia’s, foto’s en film. Dit archief biedt waardevolle inzichten in de carrière van Adriaan Kortlandt als pionier in het veld van de dierpsychologie. Aan het archief is een kleine collectie toegevoegd bestaande uit bijzondere en oude boeken uit de bibliotheek van Kortlandt, publicaties van Kortlandt en publicaties over het leven en werk van Adriaan Kortlandt.

Dates: 1699-2008; Majority of material found within ca. 1950-1990

Collectie van het Nederlandsch Schoolmuseum

 Collection
Identifier: UBA6
Abstract in Dutch

Het Nederlandsch Schoolmuseum startte in 1877 met als doel nieuwe leer- en hulpmiddelen voor het onderwijs te verzamelen en beschikbaar te stellen. De collectie telt 98.000 banden uit de periode 1600-2000, waarvan 12.000 uit de negentiende eeuw. Zo'n veertig procent van het geheel bestaat uit schoolboeken voor lager en middelbaar onderwijs, vooral Nederlandse drukken. Alle schoolvakken zijn vertegenwoordigd, meestal met opeenvolgende drukken. Ook zijn er boeken te vinden over pedagogiek, psychologie en didactiek. Verder zijn er kinderboeken, (wand)platen en tijdschriften. Het schoolboek is een stille getuige van kennis, beelden, begrippen, ideeën, waarden en normen die in een bepaalde periode een rol spelen. Deze collectie bestrijkt een lange, aaneengesloten periode en dekt alle schoolvakken. Daarom is ze van grote cultuurhistorische waarde en onmisbaar voor onderzoek naar de geschiedenis van onderwijs en opvoeding.



Abstract in English

The 'Nederlandsch Schoolmuseum' (Dutch Schoolmuseum) opened in 1877 with the aim to collect new educational tools. The collection now consists of 98,000 books dating from 1600-2000, 12,000 of which were published in the 19th century and 175 in the 17th and 18th centuries. About 40% of the collection consists of Dutch textbooks for primary and secondary education. All school subjects are covered, often with consecutive editions. Besides this, there are books on pedagogy, psychology and didactics. There are also about 7000 children's books, wall charts and many periodicals. Textbooks are the silent witnesses of knowledge, images, concepts, opinions and standards that were predominant in the past. This collection covers a long and continuous period and all school subjects. As such, the collection is of major importance to understand history and culture in the Netherlands and indispensable for research into the history of education and teaching.

Dates: ca. 1600-2000; Majority of material found within 1800-1965

Bibliotheek van het Nutsseminarium voor Pedagogiek

 Collection
Identifier: UBA27
Abstract in Dutch

Het Nutsseminarium voor Pedagogiek werd in 1919 opgericht door de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen om wetenschappelijk onderzoek te doen naar het lager en middelbaar onderwijs in Nederland. Een andere doelstelling was leraren op te leiden voor het middelbaar onderwijs. De bibliotheek van het Nutsseminarium werd gevormd tussen 1919 en 1926. In 1926 werd de collectie – zo'n 3000 boeken en een beperkt aantal tijdschriften – overgebracht naar de Universiteitsbibliotheek. Er is literatuur te vinden over opvoedkunde, schoolwezen en de geschiedenis ervan, schoolorganisatie en vooral didactiek en psychologie. De boeken zijn merendeels van na 1910 en zijn voornamelijk gericht op het lager onderwijs. Ook vreemdtalige publicaties zijn goed vertegenwoordigd.



Abstract in English

The 'Nutsseminarium voor Pedagogiek', an institution for academic research into primary and secondary education in the Netherlands, was founded in 1919. The institution also aimed to train teachers for secondary education. The library of the institution was formed between 1919 and 1926 and consists of approximately 3000 books and several journals. In 1926 the collection was moved to the University Library. The library covers pedagogy and the educational system and its history and organization, in particular didactics and psychology. Most books focus on primary education. A fair number of publications is in a foreign language.

Dates: 1919-1926

Paedagogische Bibliotheek

 Collection
Identifier: UBA29
Abstract in Dutch

De oprichting van de Paedagogische Bibliotheek was een inititatief van het Nederlandsch Onderwijzers-Genootschap (NOG), de eerste vakbond voor hoofdonderwijzers. In het streven van het NOG het onderwijs te verbeteren paste een goed voorziene bibliotheek. Begonnen in 1867 kwam de collectie in 1882 als bruikleen naar de Universiteitsbibliotheek. De collectie werd tot 1971 voortdurend uitgebreid en telde in dat jaar 19.000 banden en 300 tijdschriftabonnementen. Bijna de helft bestaat uit schoolboeken voor lager en middelbaar onderwijs; alle vakken zijn vertegenwoordigd. Voor het overige vindt men literatuur over alle aspecten van onderwijs en opvoeding, ook buitenlandse.



Abstract in English

The Paedagogische Bibliotheek (Education Library) is initiated by the Nederlandsch Onderwijzers-Genootschap (Dutch Society for Teachers) in 1867. According to the vision of this society a well provided library is essential for educational innovation. In 1882 the University Library got the loan of this collection. Until 1971 the collection was continuously extended and by then it consisted of 19,000 books and 300 journal-subscriptions. Textbooks for primary and secundary education form one half of the collection, the other half is literature on all aspects of education, also in foreign languages.

Dates: ca. 1800-1970

Archief van de Vereniging voor Paedagogiek te Utrecht

 Fonds
Identifier: UBA635
Abstract in Dutch

De Vereniging had tot doel de beoefening der pedagogische wetenschap, de verbreiding van pedagogische kennis en het bevorderen van de toepassing van pedagogische beginselen. Het archief bestaat uit correspondentie, statuten en reglementen.



Abstract in English

The aim of the Association was to practice pedagogical science, to disseminate pedagogical knowledge and to promote the application of pedagogical principles. The archive consists of correspondence, statutes and regulations.

Dates: 1935-1961