Advertising campaigns
Found in 3 Collections and/or Records:
Collectie promotiemateriaal CPNB
De Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) is opgericht door de branche-organisaties van boekverkopers en uitgevers, en heeft tot doel het lezen van boeken en het boekenbezit te stimuleren. De collectie bevat promotiemateriaal dat ter ondersteuning van diverse landelijke campagnes is verspreid. De collectie biedt een overzicht van de collectieve boekpromotie in Nederland, vanaf de start in de jaren dertig van de twintigste eeuw.
Abstract in English
In 1983 the 'Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek', an institution promoting the Dutch book, was established by sector organizations of book sellers and book publishers. The institution aims to stimulate the reading and possession of books in general. The collection contains promotional material that was circulated in support of a range of national campaigns. It offers an overview of collective book promotion in the Netherlands from the start of the nineteen thirties.
Archief van de Stichting CPNB
De Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek is sinds 1983 opgedragen aan een daartoe speciaal opgerichte stichting. Het archief van deze stichting (1983-2008) bevat vergaderstukken, stukken over promotionele activiteiten in het algemeen en stukken over door de stichting georganiseerde campagnes. Het promotiemateriaal is in een andere collectie verzameld.
Abstract in English
The Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (Collective Promotion of Dutch Books) has been the responsibility of a dedicated foundation since 1983. The archive of this foundation (1983-2008) contains documents of meetings, items relating to promotional activities in general and to campaigns set up by the foundation. The promotional material is kept in a separate collection.
Archief van Karel Suyling
Karel Suyling (1926-2014) was grafisch ontwerper en is vooral bekend geworden van de reclamecampagnes die hij zeventien jaar lang voor Citroën vormgaf. De oudste archiefstukken dateren uit de jaren direct nadat Karel Suyling zich in 1949 vestigde als freelance ontwerper. Citroën was een belangrijke opdrachtgever van Suyling in de periode 1954-1972. Het archief bevat dan ook veel advertenties en affiches die hij voor Citroën heeft ontworpen. Tevens zijn 3D objecten opgenomen in het archief, waaronder een mascotte in de vorm van een eend voor Citroën en verschillende industriële modellen van medische meetapparaten voor de opdrachtgever Kipp & zonen BV.
Het archief bevat daarnaast ook een deelarchief met door Karel Suyling verzameld werk van zijn vriend en ontwerper Charles Jongejans (1918-1995). Deze verzameling bestaat voornamelijk uit industriële ontwerpopdrachten van de periode rond 1960.
Abstract in English
Karel Suyling (1926-2014) was a graphic designer who is mostly known for the advertising campaigns he designed for Citroën for seventeen years. The oldest archival documents date from the years immediately after Karel Suyling started out as a freelance designer, in 1949. Citroën was a major client of Suyling in the years 1954-1972. The archive as a result contains numerous advertisements and posters he designed for Citroën. The archive also includes 3D objects, such as a mascot in the shape of a duck for Citroën (the 2CV car is popularly known as ‘ugly duckling’ in Dutch) and several industrial models of medical measuring instruments commissioned by Kipp & Zonen BV.
In addition, the archive also comprises a sub-fonds with work which Karel Suyling collected of his friend and fellow designer Charles Jongejans (1918-1995). This latter collection mainly consists of industrial design commissions dating from the period around 1960.