Skip to main content

designs (artistic concepts)

 Subject
Subject Source: Art & Architecture Thesaurus

Found in 7 Collections and/or Records:

Archief van Ben Bos

 Fonds
Identifier: UBA442
Abstract in Dutch

Ben Bos (Amsterdam 1930) is een Nederlands grafisch ontwerper die veel heeft betekend voor het ontwerpbureau Total Design. Na eerst bij Ahrend een kleine tien jaar te hebben gewerkt en via een avondopleiding een diploma te hebben gehaald, heeft Bos zich kunnen ontwikkelen tot een veelzijdige grafisch ontwerper. Bij Total Design komt dit uiting in de hoeveelheid huisstijlen die hij samen met zijn ontwerpteam heeft verzorgd en in de klanten die hij met zich meenam na zijn vertrek. Zijn functionele aanpak met veel kleur had ook succes in zijn freelancebedrijf FORMatie2. Het archief geeft een goed beeld van het leven van Bos, niet alleen als grafisch ontwerper bij Total Design, maar ook daarbuiten.



Abstract in English

Ben Bos (Amsterdam 1930) is a Dutch graphic designer, who has been of great importance for the design firm Total Design. After having spent almost ten years as an employee at Ahrend and successfully attending night school, Bos was able to develop into a versatile graphic designer. The results of his success at Total Design are visible in the amount of corporate styles he and his designing team produced and in the customers who stayed true to Bos after he left Total Design. His functional approach and the use of colour also proved to be successful in his freelance company FORMatie2. The archive gives a good impression of Bos' life, not only as a graphic designer at Total Design but also of other areas of his life.

Dates: 1934-2005, bulk 1950-2000

Archief van Dick Elffers

 Fonds
Identifier: UBA422
Abstract in Dutch

Dick Elffers (Rotterdam 1910 – Amsterdam 1990) was een belangrijk naoorlogs grafisch ontwerper die het vak leerde van aanhangers van de Nieuwe Zakelijkheid. Elffers verzette zich hiertegen en experimenteerde met verschillende vormen en technieken. De veelal getekende en/of geschilderde typografie vormde hierin een belangrijk kenmerk. Zijn expressieve werk werd herkenbaar en gewild bij opdrachtgevers als het Holland Festival, de PTT en het Rijksmuseum Amsterdam. In het archief van Elffers zijn de verschillende opdrachtgevers terug te vinden in de vorm van resultaten van de opdrachten. Daarnaast bestaat het archief ook uit vrij werk van Elffers. Het materiaal in het archief is zeer divers; affiches vormen het grootste deel.



Abstract in English

Dick Elffers (Rotterdam 1910 – Amsterdam 1990) is known as an important postwar graphic designer, who learned his trade from followers of the art movement New Objectivity. Elffers objected to this style and experimented with various forms and techniques, drawn and/or painted typography characterized his work. His expressive work became recognizable and was wanted by, amongst others, the Holland Festival, the PTT and the Rijksmuseum Amsterdam. In the archive of Elffers the various clients can be traced in the results of their assignments. His free work is also represented in the archive. The archive is very divers; most of it consists of posters.

Dates: 1935-1990, bulk 1940-1980

Collectie Henri Friedlaender

 Collection
Identifier: UBA81
Abstract in Dutch

Henri Friedlaender was een internationaal bekende joodse typograaf en letterontwerper. Deze collectie biedt een bescheiden doch gevarieerd overzicht van zijn werk in drukvorm. Een gedeelte hiervan beslaat het gangbare uitgegeven materiaal, een ander gedeelte bestaat uit klein drukwerk dat hij voor privégebruik maakte. De belangstelling die Friedlaender had voor de Hebreeuwse heilige teksten komt in deze collectie goed naar voren. Dit is te zien in de diverse vertalingen van bijbelboeken die hij zelf heeft uitgegeven. Verder maken een manuscript, een schetsboek, dia's en een aantal brieven, waaronder correspondentie met Martin Buber, deel uit van de collectie.



Abstract in English

Henri Friedlaender was an internationally renowned Jewish typographer and type designer. This collection offers a modest but diverse overview of his work in printed form. In addition to the usual published material, the collection contains small printed items that he made for private use. Friedlaender's interest in Hebrew sacred texts is quite apparent in this collection. It can be seen in the various translations of books of the Bible that he published himself. Other items in the collection include a manuscript, a sketchbook, slides and a number of letters, including letters addressed to the Bibliotheca Rosenthaliana, as well as correspondence with Martin Buber.

Dates: 1927-1994, bulk 1930-1960

Archief van Jurriaan Schrofer

 Fonds
Identifier: UBA441
Abstract in Dutch

Jurriaan Schrofer werd in 1926 geboren in Den Haag en begon, bij toeval, zijn loopbaan als ontwerper eind jaren 1940 als assistent van Dick Elffers. Daarna trad hij in dienst bij drukkerij Meijer te Wormerveer waar hij zich verdiepte in typografie. In de loop van zijn carrière was hij werkzaam voor de Nationale Publiciteits Onderneming (NPO), adjunct-directeur bij, docent op verschillende kunstacademies en bekleedde hij talloze bestuursfuncties.



Abstract in English

Jurriaan Schrofer was born in The Hague in 1926. He started his career as designer in 1940 as assistant of Dick Elffers. Later on he worked for the printing office Meijer in Wormerveer, where he specialized in typography, and the Nationale Publiciteits Onderneming (NPO). He was Vice Director of Total Design and professor at several art academies.

Dates: 1948-1990

Archief van Jan van Toorn

 Fonds
Identifier: UBA609
Abstract in Dutch

Jan van Toorn (1932-2020) was een Nederlands grafisch ontwerper, die ook internationaal grote bekendheid genoot. Zijn archief bevat naast correspondentie en materiaal dat het ontwerpproces documenteert ook drukwerk, waaronder catalogi, affiches en kalenders. Het archief biedt een waardevolle blik op het leven en werk van een van de grootste namen in de geschiedenis van het grafisch ontwerpen in Nederland.

Dates: ca. 1960-2005, bulk ca. 1970-1995

Archief van Gerard Wernars

 Fonds
Identifier: UBA443
Abstract in Dutch

Gerard Wernars (1924-2003) maakte kennis met de reclamewereld toen hij als hulp op de reclame-centrale van magazijn De Bijenkorf ging werken. Nadat Wernars gedurende de eerste helft van de jaren 1940 ervaring had opgedaan bij diverse reclamebureaus, begon hij in 1947 als zelfstandig ontwerper. Wernars was van 1969 tot 1985 parttime docent aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Vanaf de jaren 1960 hield Wernars zich tevens bezig met nieuwe technieken in de grafische vormgeving, zoals animatie en computer-graphics. Dat zijn werk zeer gewaardeerd werd blijkt uit de vele prijzen die aan Wernars werden toegekend.



Abstract in English

Gerard Wernars (1924-2003) was introduced to the advertising world when he started working at the advertising center of department store De Bijenkorf. During the first half of the 1940s Wernars gained experience at various advertising agencies, but started in 1947 as a freelance designer. Wernars was a part-time lecturer from 1969 till 1985 at the Royal Academy for the Arts in The Hague. From the 1960s Werners started working with new techniques within graphic design, such as animation and computer-graphics. The appreciation for his work is reflected in the many awards he received.

Dates: 1947-1998, bulk 1950-1980

Archief van Ad Werner

 Fonds
Identifier: UBA444
Abstract in Dutch

Ad Werner (1925) is een veelzijdige grafisch ontwerper, cartoonist en schilder, wiens werk internationale bekendheid geniet. Werner ontwikkelde zich tot een breed inzetbare vormgever onder andere voor de HEMA, de Geïllustreerde Pers, Caballero en de gemeente Amsterdam.



Abstract in English

Ad Werner (1925) is a versatile graphic designer, cartoonist and painter, whose work is known internationally. Werner developed into an all-round designer for retail chain HEMA, the Geïllustreerde Pers, Caballero en the city of Amsterdam and others.

Dates: ca. 1945-2012