Skip to main content

Haarlem (stad)

 Subject
Subject Source: Gtt

Found in 7 Collections and/or Records:

Collectie Bram de Does

 Collection
Identifier: UBA57
Abstract in Dutch

Grafisch ontwerper Bram de Does geniet in Nederland, maar ook internationaal, grote bekendheid als ontwerper van de tekstletters Trinité (1982) en Lexicon (1992). Deze staan in de traditie van het Huis Enschedé (Jan van Krimpen, S.L. Hartz) maar zijn toch geheel zelfstandige ontwerpen. De kern van deze collectie vormen de werktekeningen voor de Lexicon.



Abstract in English

Graphic designer Bram de Does is widely known both in the Netherlands and internationally as the designer of the letters Trinité (1982) and Lexicon (1992). They were designed in the tradition of the Huis Enschedé (type designers Jan van Krimpen and S.L. Hartz), but they are still entirely independent designs. The core of the collection is formed by working drawings for Lexicon.

Dates: 1989-1999

Archief van de Haarlemse Boekverkopersvereniging

 Fonds
Identifier: UBA239
Abstract in Dutch

De Haarlemse Boekverkopersvereniging is opgericht in 1926. Het archief bevat vooral vergaderstukken van de ledenvergadering en enige financiële administratie. In 1974 is de vereniging als Kring Kennemerland toegetreden tot de Nederlandse Boekverkopersbond. Sinds 1984 ontplooit de vereniging geen activiteiten meer.



Abstract in English

The Haarlem Booksellers association was founded in 1926. The archive contains minutes of members' meetings and some financial documents. In 1974 the association became the Kring Kennemerland of the Dutch Booksellers Association. Since 1984, the association has not organized any further activities.

Dates: 1927-1985

Archief van de Haarlemse Jazz Club

 Fonds
Identifier: UBA710
Abstract in Dutch

De Haarlemse Jazz Club (HJC), opgericht in 1949 en opgeheven in 1994, heeft gedurende haar hele bestaan jazzliefhebbers uit Haarlem en directe omgeving samengebracht en met concerten, lezingen, plaat- en discussieavonden en andere activiteiten kennis laten maken met jazz en blues in al hun verschijningsvormen. Zij heeft daarmee tevens lokale musici gelegenheid gegeven hun kennis en kunde te vergroten en de mogelijkheid gegeven voor optredens. Daarmee speelde zij een belangrijke rol in het vormgeven en instandhouden van de beoefening van en belangstelling voor jazz in Haarlem. Het archief bestaat voornamelijk uit stukken van na 1975 die inzicht in het beheer van de club en informatie over de optredens geven.

Dates: 1943-1994, bulk 1949-1994

Collectie S.L. Hartz

 Collection
Identifier: UBA42
Abstract in Dutch

Samuel Louis (Sem) Hartz verwierf internationale bekendheid als grafisch ontwerper en kopergraveur. Hij maakte naam met zijn postzegels, waaronder koninginnezegels, zijn bankbiljetten en drukletters. Zijn gehele loopbaan werkte hij voor de beroemde grafische onderneming Joh. Enschedé en Zonen in Haarlem. De collectie bestaat met name uit correspondentie (vooral over de productie van zijn drukletter Linotype Juliana, 1958) en uit drukwerk (boekjes en efemera) van zijn private press, de Tuinwijkpers.



Abstract in English

Samuel Lois (Sem) Hartz achieved international fame as a graphic designer and copperplate engraver. He became famous for his stamps, in particular stamps with the queen of the Netherlands, his banknotes and his typefaces. During his entire career he worked at the famous printing firm Joh. Enschedé en Zonen in Haarlem, which dates back to the 18th century. The collection consists mainly of correspondence, in particular about the production of his typeface Linotype Juliana of 1958, and of printed matter, such as books and ephemera from his private printing press, the Tuinwijkpers.

Dates: ca. 1940-ca. 1995

Archief van Jan van Krimpen

 Fonds
Identifier: UBA11
Abstract in Dutch

Jan van Krimpen was – internationaal – een van de toonaangevende typografen van zijn generatie. De grafische nalatenschap biedt inzicht in de vele contacten van deze letterontwerper en boekverzorger. Zo is er correspondentie met vakgenoten, met de Engelse zetmachinefabrikant Monotype Corporation (Stanley Morison) en met bevriende literatoren. Van Krimpen had een grote literaire belangstelling en was niet alleen als ontwerper maar ook persoonlijk betrokken bij de totstandkoming van verschillende literaire uitgaven. Verder maken onder meer kalligrafie en (werk)tekeningen voor drukletters deel uit van het archief. Deze nalatenschap maakt onderzoek mogelijk naar Van Krimpens wijze van ontwerpen en naar zijn opvattingen over grafische vormgeving.



Abstract in English

Jan van Krimpen was one of the leading Dutch typographers of his time. His legacy as a designer of books and types offers insight into his many contacts. The collection includes correspondence with fellow designers, with the British producer of typesetting machines Monotype Corporation (nowadays Stanley Morison) and with other literary men with whom he was on friendly terms, such as the poets Jan van Nijlen and J.C. Bloem. Van Krimpen was very interested in literature and was involved in the effectuation of several literary publications both professionally as a designer and personally. Besides this, the collection contains calligraphy and working drawings of types. This collection enables research into the way Van Krimpen designed types as well as into his views on graphic design.

Dates: ca. 1915-1958

Archief van de Internationale Boekhandel Willa Reinke

 Fonds
Identifier: UBA167
Abstract in Dutch

Bedrijfsarchief van de Internationale Boekhandel Willa Reinke in Haarlem.



Abstract in English

Records of the International Bookshop Willa Reinke in Haarlem.

Dates: 1950-1981

Archief van Simon Philip de Vries

 Fonds
Identifier: UBA94
Abstract in Dutch

Simon Philip de Vries (Neede 1870 - Bergen Belsen 1944) behaalde de hoogste graad van godsdienstleraar aan het Nederlands-Israëlitisch Seminarium. Een jaar later werd hij aangenomen als leraar, hoofdonderwijzer en secretaris van de joodse gemeente in Haarlem. Toen De Vries in dat jaar alsnog zijn titel van rabbijn wist te behalen werd hij ook rabbijn van deze joodse gemeente. In 1927 en 1932 werden de artikelen die De Vries in 'De Oprechte Haarlemsche Courant' had gepubliceerd, uitgegeven onder de titel 'Joodsche riten en symbolen'. Het zou het meest bekende en gelezen werk van De Vries worden. Het handschriftelijke materiaal in het archief bestaat uit preken, toespraken, lezingen, exegese en aantekeningen over Hebreeuwse grammatica. Het gedrukte materiaal bestaat uit De Vries' artikelen die in 'De Oprechte Haarlemsche Courant' zijn verschenen.



Abstract in English

Simon Philip de Vries (Neede 1870 - Bergen Belsen 1944) obtained the highest qualification of teacher of religion at the Amsterdam Rabbinical Seminary. One year later, he was employed as teacher, headmaster and secretary of the Jewish congregation in Haarlem. In the same year, De Vries was awarded the degree of rabbi and became rabbi of the congregation. Articles published by De Vries in 'De Oprechte Haarlemsche Courant' appeared under the title 'Jewish rites and symbols' in 1927 and 1932. This was to become De Vries's best-known and most widely read work. The handwritten material in the archive comprises sermons, addresses, lectures, exegeses and notes on Hebrew grammar. The printed material is made up of De Vries's articles that appeared in 'De Oprechte Haarlemsche Courant'.

Dates: 1890-1943