Skip to main content

Postzegels

 Subject
Subject Source: Gtt

Found in 5 Collections and/or Records:

Archief van Jan Bons

 Fonds
Identifier: UBA677
Abstract in Dutch

Jan Bons (Rotterdam 1918-Amsterdam 2012) was een grafisch vormgever, typograaf, illustrator en monumentaal kunstenaar. Zijn werk is herkenbaar door de opvallende kleuren en kleurvlakken, een vrije benadering van typografie en diversiteit in stijl en benadering. Het archief van Jan Bons bestaat uit stukken die betrekking hebben op verschillende ontwerpstadia, alsmede eindproducten van opdrachten. Die opdrachten zijn zeer uiteenlopend, aangezien Bons verschillende soorten opdrachten aannam. Daardoor is het materiaal in het archief ook zeer divers. Het grootste gedeelte van de opdrachten die in het archief terug te vinden zijn bestaat uit grafische ontwerpopdrachten.



Abstract in English

Jan Bons (Rotterdam 1918-Amsterdam 2012) was graphic designer, typographer, illustrator and monumental artist. His work stands out for its striking colours and colour areas, free engagement with typography and diversity in style and approach. Jan Bons’ archive incorporates documents relating to various design stages as well as final commissioned works. The commisions differ widely, as Bons accepted all kinds of commissions. The material in the archive is highly diverse as a result. The majority of the commissions to be found in the archive consists of graphic design commissions.

Dates: 1936-2008

Collectie S.L. Hartz

 Collection
Identifier: UBA42
Abstract in Dutch

Samuel Louis (Sem) Hartz verwierf internationale bekendheid als grafisch ontwerper en kopergraveur. Hij maakte naam met zijn postzegels, waaronder koninginnezegels, zijn bankbiljetten en drukletters. Zijn gehele loopbaan werkte hij voor de beroemde grafische onderneming Joh. Enschedé en Zonen in Haarlem. De collectie bestaat met name uit correspondentie (vooral over de productie van zijn drukletter Linotype Juliana, 1958) en uit drukwerk (boekjes en efemera) van zijn private press, de Tuinwijkpers.



Abstract in English

Samuel Lois (Sem) Hartz achieved international fame as a graphic designer and copperplate engraver. He became famous for his stamps, in particular stamps with the queen of the Netherlands, his banknotes and his typefaces. During his entire career he worked at the famous printing firm Joh. Enschedé en Zonen in Haarlem, which dates back to the 18th century. The collection consists mainly of correspondence, in particular about the production of his typeface Linotype Juliana of 1958, and of printed matter, such as books and ephemera from his private printing press, the Tuinwijkpers.

Dates: ca. 1940-ca. 1995

Archief van Ootje Oxenaar

 Fonds
Identifier: UBA681
Abstract in Dutch

Ootje Oxenaar (1929-2017) was een Nederlandse kunstenaar en grafisch ontwerper die vooral bekend is geworden met de ontwerpen van zijn bankbiljetten voor De Nederlandsche Bank. Zijn archief bestaat uit bewijsexemplaren van zijn werk, soms met de bijbehorende ontwerpen en correspondentie, administratieve stukken, publicaties en foto’s, en een kleine hoeveelheid verzameld materiaal.



Abstract in English

Ootje Oxenaar (1929-2017) was a Dutch artist and graphic designer who is best known for his designs of bank notes for De Nederlandsche Bank. His archive incorporates copies of his work, sometimes together with the accompanying designs and correspondence, administrative documents, publications and photographs, as well as some miscellaneous material.

Dates: 1945-2008

Archief van Will van Sambeek

 Fonds
Identifier: UBA685
Abstract in Dutch

Will van Sambeek (1935-2022) was grafisch ontwerper. Na zijn studie reisde hij naar Japan en Zwitserland, waar hij zich liet inspireren en zich ontwikkelde als grafisch ontwerper. Zijn opdrachten zijn veelzijdig en lopen uiteen van productverpakkingen van Sikkens tot herinrichting van het Tropenmuseum. In 1967 won Van Sambeek de Werkmanprijs. Het archief bestaat voornamelijk uit werk uit zijn studietijd, eindproducten en proefdrukken van diverse opdrachtgevers, en een aantal opdrachten in de privésfeer.



Abstract in English

Will van Sambeek (1935-2022) was a graphic designer who, after having graduated, travelled to Japan and Switzerland, where he drew inspiration and developed his talents as a graphic designer. He undertook a wide variety of commissions, ranging from product packaging for Sikkens Paints to refurbishing the Tropenmuseum in Amsterdam. Van Sambeek received the Werkman Prize in 1967. The archive mainly consists of work from his art academy years, end products and proofs for various clients, as well as a number of private commissions.

Dates: 1955-2006

Archief van Otto Treumann

 Fonds
Identifier: UBA390
Abstract in Dutch

De grafisch ontwerper Otto Treumann (Fürth, Duitsland 1919 – Weesp 2001) kwam uit een liberaal-joods gezin. In 1935 vluchtte hij voor de nazi's. Hij ging lessen volgen aan de Amsterdamse Grafische School en later aan de Nieuwe Kunstschool bij Hajo Rose, waar hij door de Bauhaus-principes beïnvloed werd. Tijdens de oorlog maakte hij illegaal drukwerk, waardoor hij het drukkersvak goed onder de knie kreeg. In 1945 begon Treumann voor zichzelf. Hij ontwierp onder meer affiches voor de Bond van Nederlandse Architecten, omslagontwerpen voor het tijdschrift Rayon Revue en herdenkingszegels voor de PTT. Ook heeft hij veel ontworpen voor joodse organisaties en voor de Israëlische luchtvaartmaatschappij El Al. Daarnaast was hij voorzitter van de Gebonden Kunsten federatie (GKf).



Abstract in English

The graphic designer Otto Treumann (Fürth, Germany 1919 – Weesp 2001) came from a liberal Jewish family. In 1935, he fled from the Nazis. He started taking classes at the Amsterdamse Grafische School and later at the Nieuwe Kunstschool with Hajo Rose, where he was influenced by the Bauhaus principles. During the war, he created illegal printings, giving him good skills in the printing profession. In 1945, Treumann started his own business. Among much else, he designed posters for the Bond van Nederlandse Architecten (Association of Dutch Architects), front covers for the magazine Rayon Revue, memorial stamps for the Dutch postal service. He also made many of designs for Jewish organisations and for the Israeli airline company El Al. In addition, he was chairman of the Gebonden Kunsten Federatie (Federation of Applied Arts) (GKf).

Dates: 1937-2004