Skip to main content

Posters

 Subject
Subject Source: FAST (Faceted Application of Subject Terminology)

Found in 24 Collections and/or Records:

Collectie affiches sociale geneeskunde

 Collection
Identifier: UBA73
Abstract in Dutch

Affiches op het gebied van verkeers- en bedrijfsveiligheid, ziektepreventie en -bestrijding, afkomstig van over de gehele wereld. Verzameld door de hoogleraren Charlotte Ruys en Arie Querido ten behoeve van het onderwijs in de microbiologie en de sociale geneeskunde aan de Universiteit van Amsterdam. De affiches tonen bedreigingen van de volksgezondheid in de eerste helft van de twintigste eeuw, onder andere tuberculose, kanker, geslachtsziekten en tropische ziekten.



Abstract in English

This collection consists of posters from all over the world on traffic safety, occupational health, public health and the prevention of illnesses. The collection was brought together by Charlotte Ruys and Arie Querido, both professors at the University of Amsterdam, for the purpose of education in microbiology and social medicine. The posters show the dangers of major diseases of the first half of the twentieth century, such as tuberculosis, cancer, sexually transmitted diseases and tropical diseases.

Dates: 1914-1960; Majority of material found within 1920-1940

Archief van Anthon Beeke

 Fonds
Identifier: UBA676
Abstract in Dutch

Anthon Beeke (Amsterdam 1940-2018) was jarenlang één van Nederlands meest spraakmakende grafische ontwerpers. In het archief bevinden zich ruim 300 affiches, correspondentiestukken, administratieve stukken en beeldmateriaal.



Abstract in English

Anthon Beeke (Amsterdam 1940-2018) was for many years one of the Netherlands’ most influential graphic designers. The archive includes over 300 posters, items of correspondence, administrative documents and visual material.

Dates: ca. 1963-2010

Archief van Jan Bons

 Fonds
Identifier: UBA677
Abstract in Dutch

Jan Bons (Rotterdam 1918-Amsterdam 2012) was een grafisch vormgever, typograaf, illustrator en monumentaal kunstenaar. Zijn werk is herkenbaar door de opvallende kleuren en kleurvlakken, een vrije benadering van typografie en diversiteit in stijl en benadering. Het archief van Jan Bons bestaat uit stukken die betrekking hebben op verschillende ontwerpstadia, alsmede eindproducten van opdrachten. Die opdrachten zijn zeer uiteenlopend, aangezien Bons verschillende soorten opdrachten aannam. Daardoor is het materiaal in het archief ook zeer divers. Het grootste gedeelte van de opdrachten die in het archief terug te vinden zijn bestaat uit grafische ontwerpopdrachten.



Abstract in English

Jan Bons (Rotterdam 1918-Amsterdam 2012) was graphic designer, typographer, illustrator and monumental artist. His work stands out for its striking colours and colour areas, free engagement with typography and diversity in style and approach. Jan Bons’ archive incorporates documents relating to various design stages as well as final commissioned works. The commisions differ widely, as Bons accepted all kinds of commissions. The material in the archive is highly diverse as a result. The majority of the commissions to be found in the archive consists of graphic design commissions.

Dates: 1936-2008

Archief van Irma Boom

 Fonds
Identifier: UBA58
Abstract in Dutch

Irma Boom (1960-) is een internationaal opererend grafisch ontwerper. Zij ontwerpt naast boeken onder meer huisstijlen, postzegels en munten. De collectie bevat al het door haar ontworpen werk en een beredeneerde selectie uit het overige archiefmateriaal. Deze collectie documenteert de ontstaansgeschiedenis van Irma Booms spraakmakende ontwerpen en geeft tegelijkertijd een beeld van de beroepspraktijk van de zelfstandig werkende grafisch ontwerper (ze heeft nooit meer dan één medewerker). Zo zijn er financiële stukken naast brieven en faxen aan en van opdrachtgevers en uitvoerders.



Abstract in English

Irma Boom (1960-) is a Dutch graphic designer working internationally. Besides books, she also designs house styles, stamps and coins. The collection contains everything she designed as well as a reasoned selection of other archival material. The collection documents the history of the development of Irma Boon's high profile designs and at the same time illustrates the trade of an independently working graphic designer in practice. (She never has more than one assistant at a time.)

Dates: ca. 1985-heden

Archief van Ben Bos

 Fonds
Identifier: UBA442
Abstract in Dutch

Ben Bos (1930-2017) was een grafisch ontwerper die bijna dertig jaar bij het destijds toonaangevende ontwerpbureau Total Design werkte. Hij ontwikkelde met name een grote hoeveelheid huisstijlen. Met vele opdrachtgevers, zoals Ahrend en Randstad, zou hij jarenlang blijven werken. Het archief geeft een goed overzicht van het werk van Bos als grafisch ontwerper, maar ook van zijn activiteiten in zijn vakgebied als bestuurder, docent en publicist.

Het archief bevat met name huisstijldrukwerk en affiches, daarnaast veel publicaties, geschreven door Ben Bos en verzamelde publicaties over hem en zijn werk.



Abstract in English

Ben Bos (1930-2017) was a Dutch graphic designer, who has been of great importance for the design firm Total Design. After having spent almost ten years as an employee at Ahrend and successfully attending night school, Bos was able to develop into a versatile graphic designer. The results of his success at Total Design are visible in the amount of corporate styles he and his designing team produced and in the customers who stayed true to Bos after he left Total Design. His functional approach and the use of colour also proved to be successful in his freelance company FORMatie2. The archive gives a good impression of Bos' life, not only as a graphic designer at Total Design but also of other areas of his life.

Dates: 1934-2017; Majority of material found within 1950-2000

Archief van Pieter Brattinga

 Fonds
Identifier: UBA678
Abstract in Dutch

Pieter Brattinga (1931-2004) was een veelzijdig ontwerper. De nadruk binnen dit archief ligt evenwel bij zijn professionele nevenactiviteiten. Dit betreffen onder andere zijn werk voor Steendrukkerij De Jong & Co, zijn gastdocentschappen en zijn adviseurswerk.



Abstract in English

Pieter Brattinga (1931-2004) was a versatile designer, but the archive focuses on subsidiary professional activities. These include his work for Steendrukkerij De Jong & Co, guest lectureships and advisory work.

Dates: 1933-2004

Collectie promotiemateriaal CPNB

 Collection
Identifier: UBA68
Abstract in Dutch

De Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) is opgericht door de branche-organisaties van boekverkopers en uitgevers, en heeft tot doel het lezen van boeken en het boekenbezit te stimuleren. De collectie bevat promotiemateriaal dat ter ondersteuning van diverse landelijke campagnes is verspreid. De collectie biedt een overzicht van de collectieve boekpromotie in Nederland, vanaf de start in de jaren dertig van de twintigste eeuw.



Abstract in English

In 1983 the 'Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek', an institution promoting the Dutch book, was established by sector organizations of book sellers and book publishers. The institution aims to stimulate the reading and possession of books in general. The collection contains promotional material that was circulated in support of a range of national campaigns. It offers an overview of collective book promotion in the Netherlands from the start of the nineteen thirties.

Dates: 1932-heden

Collectie I.H. van Eeghen

 Collection
Identifier: UBA595
Abstract in Dutch

De collectie I.H. van Eeghen bestaat uit door haar verzamelde boeken en enkele tijdschriften, affiches en handschriften. De verzameling bevat voornamelijk boeken over theologie en christelijke ethiek (Jan Bunyan), pedagogiek (Comenius), geschiedenis en kunst (Jan Luyken), kinderboeken en kinderbijbels, muziek en poëzie. Isabella Henriëtte van Eeghen (1913-1996) was historicus en archivaris en deed voornamelijk onderzoek naar de geschiedenis van Amsterdam.



Abstract in English

The collection I.H. van Eeghen consists of her collected books and some periodicals, posters and manuscripts. The collection contains mainly books on theology and Christian ethics (John Bunyan), pedagogics (Comenius), history and art (Jan Luyken), children's books and children's Bibles, music and poetry. Isabella Henriëtte van Eeghen (1913-1996) was a historian and archivist and has mainly researched the history of Amsterdam.

Dates: 1555-1995

Archief van Dick Elffers

 Fonds
Identifier: UBA422
Abstract in Dutch

Dick Elffers (Rotterdam 1910 – Amsterdam 1990) was een belangrijk naoorlogs grafisch ontwerper die het vak leerde van aanhangers van de Nieuwe Zakelijkheid. Elffers verzette zich hiertegen en experimenteerde met verschillende vormen en technieken. De veelal getekende en/of geschilderde typografie vormde hierin een belangrijk kenmerk. Zijn expressieve werk werd herkenbaar en gewild bij opdrachtgevers als het Holland Festival, de PTT en het Rijksmuseum Amsterdam. In het archief van Elffers zijn de verschillende opdrachtgevers terug te vinden in de vorm van resultaten van de opdrachten. Daarnaast bestaat het archief ook uit vrij werk van Elffers. Het materiaal in het archief is zeer divers; affiches vormen hier een groot deel van.



Abstract in English

Dick Elffers (Rotterdam 1910 – Amsterdam 1990) is known as an important postwar graphic designer, who learned his trade from followers of the art movement New Objectivity. Elffers objected to this style and experimented with various forms and techniques, drawn and/or painted typography characterized his work. His expressive work became recognizable and was wanted by, amongst others, the Holland Festival, the PTT and the Rijksmuseum Amsterdam. In the archive of Elffers the various clients can be traced in the results of their assignments. His free work is also represented in the archive. The archive is very divers; a big part consists of posters.

Dates: 1935-1990; Majority of material found within 1940-1980

Collectie Hartmans

 Collection
Identifier: UBA490
Abstract in Dutch

De circuscollectie die K.D. Hartmans bij zijn overlijden in 1963 aan de Universiteitsbibliotheek Amsterdam naliet bestaat uit circa 3300 boeken en een groot aantal affiches, programma's, foto's, prentbriefkaarten, en ander los materiaal. Het losse materiaal is samengevoegd met soortgelijk materiaal dat later door de bibliotheek is verzameld.



Abstract in English

The circus collection bequeathed by K.D. Hartmans to the University Library of Amsterdam in 1963 consists of c.3,300 books and a large number of posters, programmes, photographs, postcards and other, individual items. These latter items have been combined with similar material collected by the library at a later time.

Dates: ca. 1800-heden; Majority of material found within circa 1800-circa 1960

Collectie inktmonsters van het Instituut voor Grafische Techniek TNO

 Collection
Identifier: UBA788
Abstract in Dutch

De collectie bestaat uit materiaal betreffende de drukinkt en de meerkleurendruk in de 20ste eeuw in Nederland en in het buitenland (Duitsland, Verenigde Staten en Groot-Brittannië). Het grootste deel van de collectie bevat zogenoemde inktmonsters (ook kleurboeken of proefboeken genoemd). Deze fungeerden als hulpmiddel voor drukkers en hun opdrachtgevers tijdens het kiezen van kleuren voor het uitvoeren van de offset- en boekdrukwerken. De collectie biedt een breed inzicht in de geschiedenis en ontwikkeling van de drukinkt-industrie in de 20ste eeuw. Bovendien geeft ze een omvangrijk overzicht van de inktfabrikanten in deze periode.

Dates: 1870-1993; Majority of material found within ca. 1900-1970

Archief van Martin Kaye

 Fonds
Identifier: UBA616
Abstract in Dutch

Martin Kaye (1932-1989) was in het Amsterdam van de jaren zeventig en tachtig een beeldbepalend afficheontwerper. Zijn archief illustreert met name zijn obsessie voor de letter in al zijn verschijningsvormen; het is interessant voor affiche- en typografiehistorici.



Abstract in English

Martin Kaye (1932-1989) was a distinctive designer of posters in Amsterdam in the 1970s and 1980s. His archive particularly illustrates his obsession with the letter in all its manifestations and is of interest to poster historians and historians of typography.

Dates: ca. 1950-1989; Majority of material found within 1970-1989

Collectie Linssen

 Collection
Identifier: UBA488
Abstract in Dutch

De collectie omvat boeken, programma's, affiches, prentbriefkaarten, foto's en tijdschriften over het circus in brede zin.



Abstract in English

The collection holds books, programmes, posters, picture postcards, photos and magazines concerning the circus in a broad sense.

Dates: 1945-2010

Archief van Bas Oudt

 Fonds
Identifier: UBA706
Abstract in Dutch

Het archief van de grafisch ontwerper Bas Oudt (1956-2014) werd in 2009 door hemzelf geschonken aan de Universiteit van Amsterdam. Na zijn overlijden in 2014 volgde een aanvulling. Het archief bevat drie meter aan materiaal: grafische eindproducten als boeken, brochures, catalogi, huisstijlen, affiches naast enkele schetsen en werktekeningen. Ook is er materiaal uit de tijd dat Oudt verbonden was als student en docent aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam.



Abstract in English

The archive of graphic designer Bas Oudt (1956-2014) was donated to the University of Amsterdam by Oudt himself in 2009. More material was added following his death in 2014. The archive stretches to three metres of material, including graphic end products such as books, brochures, catalogues, house styles, posters, as well as a number of sketches and work drawings. There is also material from the time Oudt had been associated with the Gerrit Rietveld Academy in Amsterdam as a student and a lecturer.

Dates: 1980-2008

Archief van Ralph Prins

 Fonds
Identifier: UBA680
Abstract in Dutch

Ralph Prins (1926-2015) was een Nederlandse beeldend kunstenaar en vormgever. Hij was ontwerper van beeldmerken, affiches en boekomslagen, fotograaf, schilder en tekenaar. Ook ontwierp hij meerdere herdenkingsmonumenten waaronder het Nationaal Monument Westerbork. Zijn archief bestaat uit door hem ontworpen briefpapier, tijdschriften, brochures, affiches en overig drukwerk.



Abstract in English

Ralph Prins (1926-2015) was a Dutch visual artist and designer. He was a designer of logos, posters and book jackets, photographer, painter and draughtsman. He also designed multiple memorial monuments, including the National Monument Westerbork. His archive incorporates letter paper designed by him, magazines, brochures, posters and other printed material.

Dates: ca. 1947-1997

Archief van Ko Sliggers

 Fonds
Identifier: UBA682
Abstract in Dutch

Ko Sliggers (1952-2022) was als ontwerper vooral bekend van zijn lettertypen Dutchfonts en zijn ontwerpen voor theatergezelschappen en musea. Zijn archief bevat onder meer ontwerpen en werktekeningen, correspondentie en bewijsexemplaren.



Abstract in English

As a designer, Ko Sliggers (1952-2022) was mainly known for his Dutchfonts typefaces and his designs for theatre companies and museums. His archive includes designs and work sketches, correspondence and copies of his work.

Dates: 1975-2005

Archief van Jan van Toorn

 Fonds
Identifier: UBA609
Abstract in Dutch

Jan van Toorn (1932-2020) was een Nederlands grafisch ontwerper, die ook internationaal grote bekendheid genoot. Zijn archief bevat naast correspondentie en materiaal dat het ontwerpproces documenteert ook drukwerk, waaronder catalogi, affiches en kalenders. Het archief biedt een waardevolle blik op het leven en werk van een van de grootste namen in de geschiedenis van het grafisch ontwerpen in Nederland.



Abstract in English

Jan van Toorn (1932-2020) was a Dutch graphic designer of international repute. In addition to correspondence and material documenting the design process, his archive also contains print work, including catalogues, posters and calendars. The archive offers valuable information on the life and work of one of the greatest names in the history of graphic design in the Netherlands.

Dates: ca. 1960-2005; Majority of material found within ca. 1970-1995

Archief van Otto Treumann

 Fonds
Identifier: UBA390
Abstract in Dutch

De grafisch ontwerper Otto Treumann (Fürth, Duitsland 1919 – Weesp 2001) kwam uit een liberaal-joods gezin. In 1935 vluchtte hij voor de nazi's. Hij ging lessen volgen aan de Amsterdamse Grafische School en later aan de Nieuwe Kunstschool bij Hajo Rose, waar hij door de Bauhaus-principes beïnvloed werd. Tijdens de oorlog maakte hij illegaal drukwerk, waardoor hij het drukkersvak goed onder de knie kreeg. In 1945 begon Treumann voor zichzelf. Hij ontwierp onder meer affiches voor de Bond van Nederlandse Architecten, omslagontwerpen voor het tijdschrift Rayon Revue en herdenkingszegels voor de PTT. Ook heeft hij veel ontworpen voor joodse organisaties en voor de Israëlische luchtvaartmaatschappij El Al. Daarnaast was hij voorzitter van de Gebonden Kunsten federatie (GKf).



Abstract in English

The graphic designer Otto Treumann (Fürth, Germany 1919 – Weesp 2001) came from a liberal Jewish family. In 1935, he fled from the Nazis. He started taking classes at the Amsterdamse Grafische School and later at the Nieuwe Kunstschool with Hajo Rose, where he was influenced by the Bauhaus principles. During the war, he created illegal printings, giving him good skills in the printing profession. In 1945, Treumann started his own business. Among much else, he designed posters for the Bond van Nederlandse Architecten (Association of Dutch Architects), front covers for the magazine Rayon Revue, memorial stamps for the Dutch postal service. He also made many of designs for Jewish organisations and for the Israeli airline company El Al. In addition, he was chairman of the Gebonden Kunsten Federatie (Federation of Applied Arts) (GKf).

Dates: 1937-2004

Archief van Cor van Velsen

 Fonds
Identifier: UBA686
Abstract in Dutch

Cor (Cornelius) van Velsen (1921-2010) was een grafisch ontwerper, reclametekenaar en illustrator.

Het archief bevat met name veel eindproducten van zijn ontwerpopdrachten. Bij een deel daarvan zijn ook ontwerptekeningen bewaard gebleven. Het archief bevat vrijwel geen correspondentie, administratieve of bedrijfsmatige stukken. Naast drukwerk, bevat het archief ook enkele objecten.



Abstract in English

Cor (Cornelius) van Velsen (1921-2010) was a graphic designer, advertising draughtsman and illustrator.

The archive is especially rich in completed design commissions. The design sketches of some of them have also been preserved. Correspondence, administrative or business documents are virtually lacking. In addition to printed material, the archive also includes a few objects.

Dates: ca. 1945-2005

Archief van de Vereeniging Museum voor de Grafische Vakken

 Fonds
Identifier: UBA591
Abstract in Dutch

Het archief van de Vereeniging Museum voor de Grafische Vakken (1927-1975) bestaat uit administratieve stukken, waaronder statuten, mededelingen van de vereniging en convocaties voor vergaderingen.



Abstract in English

The archive of the Vereeniging Museum voor de Grafische Vakken (society of the museum for the graphic trades, 1927-1975) consists of administrative items, including regulations, notifications from the society and invitations to meetings.

Dates: 1927-1975

Collectie van de Vereeniging Museum voor de Grafische Vakken

 Collection
Identifier: UBA405
Abstract in Dutch

Collectie van enkele honderden Nederlandse affiches uit de periode 1910-1940. Het gaat om litho's van belangrijke vormgevers als Willy Sluiters, Th. Molkenboer, Roland Holst, Jac. Jongert en Raoul Hynckes.



Abstract in English

A collection of a few hundred Dutch posters dating from 1910-1940, mainly lithographs by prominent designers like Willy Sluiters, Theo Molkenboer, Roland Holst, Jac. Jongert and Raoul Hynckes.

Dates: ca. 1900-ca. 1940

Archief van Gerard Wernars

 Fonds
Identifier: UBA443
Abstract in Dutch

Gerard Wernars (1924-2003) maakte kennis met de reclamewereld toen hij als hulp op de reclame-centrale van magazijn De Bijenkorf ging werken. Nadat Wernars gedurende de eerste helft van de jaren 1940 ervaring had opgedaan bij diverse reclamebureaus, begon hij in 1947 als zelfstandig ontwerper. Wernars was van 1969 tot 1985 parttime docent aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Vanaf de jaren 1960 hield Wernars zich tevens bezig met nieuwe technieken in de grafische vormgeving, zoals animatie en computer-graphics. Dat zijn werk zeer gewaardeerd werd blijkt uit de vele prijzen die aan Wernars werden toegekend.



Abstract in English

Gerard Wernars (1924-2003) was introduced to the advertising world when he started working at the advertising center of department store De Bijenkorf. During the first half of the 1940s Wernars gained experience at various advertising agencies, but started in 1947 as a freelance designer. Wernars was a part-time lecturer from 1969 till 1985 at the Royal Academy for the Arts in The Hague. From the 1960s Werners started working with new techniques within graphic design, such as animation and computer-graphics. The appreciation for his work is reflected in the many awards he received.

Dates: 1947-1998; Majority of material found within 1950-1980

Archief van Ad Werner

 Fonds
Identifier: UBA444
Abstract in Dutch

Ad Werner (1925) is een veelzijdige grafisch ontwerper, cartoonist en schilder, wiens werk internationale bekendheid geniet. Werner ontwikkelde zich tot een breed inzetbare vormgever onder andere voor de HEMA, de Geïllustreerde Pers, Caballero en de gemeente Amsterdam.



Abstract in English

Ad Werner (1925) is a versatile graphic designer, cartoonist and painter, whose work is known internationally. Werner developed into an all-round designer for retail chain HEMA, the Geïllustreerde Pers, Caballero en the city of Amsterdam and others.

Dates: 1925-2011

Archief van Nicolaas Wijnberg

 Fonds
Identifier: UBA687
Abstract in Dutch

Nicolaas Wijnberg (1918-2006) was een veelzijdig kunstenaar en choreograaf. Hij werkte voornamelijk met lithografie. Wijnberg maakte onder andere affiches voor verschillende opdrachtgevers. Ook ontwierp hij boekomslagen. Naast zijn grafische werk was hij ook schilder, tekenaar en ontwierp hij decors en kostuums voor theater. In dit archief zijn voornamelijk eindproducten van affiches, boekomslagen en ander drukwerk aanwezig. Het archief bevat weinig documentatie, correspondentie of persoonlijke stukken. Wijnbergs werk kenmerkt zich door de hang naar illustratie en figuratieve elementen. Daardoor is zijn archief een unieke toevoeging aan de geschiedenis van grafisch ontwerp in Nederland.

Dates: 1957-1999