Skip to main content

Psychologie

 Subject
Subject Source: Gtt

Found in 5 Collections and/or Records:

Bibliotheek van de ABOP

 Collection
Identifier: UBA28
Abstract in Dutch

De ABOP (Algemene Bond voor Onderwijzend Personeel, intussen Algemene Onderwijsbond) is een vakbond voor onderwijsgevenden van de openbare zuil. De bibliotheek van de ABOP is opgebouwd tussen 1905 en 1970 en telt ruim 10.000 banden op het gebied van onderwijs en jeugdwelzijn. Het belang van de bibliotheek is gelegen in de brede oriëntatie op het Nederlandse onderwijs, met name het onderwijsbeleid na 1945. Psychologie maakt een kwart van de collectie uit.



Abstract in English

The 'Algemene Bond voor Onderwijzend Personeel' (ABOP), nowadays 'Algemene Onderwijsbond', is a union for teachers at nondenominational schools. Its library was formed between 1905 and 1970 and includes more than 10,000 volumes concerning education and youth welfare. The significance of the library lies mainly in its broad focus on Dutch education. Approximately a fourth of the collection consists of works on psychology.

Dates: ca. 1900-1970

Archief van het Heymans-Genootschap

 Fonds
Identifier: UBA627
Abstract in Dutch

Deze verzameling bevat het archief van het Heymans-Genootschap (1944-1962) en archivalia van Dirk Wiersma (1899-1981) betreffende Gerard Heymans en het Heymans-Genootschap.



Abstract in English

This collection contains the archive of the Heymans-Genootschap (1944-1962) and archival material of Dirk Wiersma (1899-1981) concerning Gerard Heymans and the Heymans-Genootschap.

Dates: 1944-1980

Archief van Gerardus Heymans

 Fonds
Identifier: UBA614
Abstract in Dutch

Dit archief bevat archiefmateriaal en gedrukte documentatie van de filosoof en psycholoog Gerard Heymans (1857-1930).



Abstract in English

This archive contains archival materials and printed documentation about Gerard Heymans (1857-1930), philosopher and psychologist.

Dates: 1839-1963, bulk 1875-1930

Collectie van het Nederlandsch Schoolmuseum

 Collection
Identifier: UBA6
Abstract in Dutch

Het Nederlandsch Schoolmuseum startte in 1877 met als doel nieuwe leer- en hulpmiddelen voor het onderwijs te verzamelen en beschikbaar te stellen. De collectie telt 98.000 banden uit de periode 1600-2000, waarvan 12.000 uit de negentiende eeuw. Zo'n veertig procent van het geheel bestaat uit schoolboeken voor lager en middelbaar onderwijs, vooral Nederlandse drukken. Alle schoolvakken zijn vertegenwoordigd, meestal met opeenvolgende drukken. Ook zijn er boeken te vinden over pedagogiek, psychologie en didactiek. Verder zijn er kinderboeken, (wand)platen en tijdschriften. Het schoolboek is een stille getuige van kennis, beelden, begrippen, ideeën, waarden en normen die in een bepaalde periode een rol spelen. Deze collectie bestrijkt een lange, aaneengesloten periode en dekt alle schoolvakken. Daarom is ze van grote cultuurhistorische waarde en onmisbaar voor onderzoek naar de geschiedenis van onderwijs en opvoeding.



Abstract in English

The 'Nederlandsch Schoolmuseum' (Dutch Schoolmuseum) opened in 1877 with the aim to collect new educational tools. The collection now consists of 98,000 books dating from 1600-2000, 12,000 of which were published in the 19th century and 175 in the 17th and 18th centuries. About 40% of the collection consists of Dutch textbooks for primary and secondary education. All school subjects are covered, often with consecutive editions. Besides this, there are books on pedagogy, psychology and didactics. There are also about 7000 children's books, wall charts and many periodicals. Textbooks are the silent witnesses of knowledge, images, concepts, opinions and standards that were predominant in the past. This collection covers a long and continuous period and all school subjects. As such, the collection is of major importance to understand history and culture in the Netherlands and indispensable for research into the history of education and teaching.

Dates: ca. 1600-2000, bulk 1800-1965

Bibliotheek van het Nutsseminarium voor Pedagogiek

 Collection
Identifier: UBA27
Abstract in Dutch

Het Nutsseminarium voor Pedagogiek werd in 1919 opgericht door de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen om wetenschappelijk onderzoek te doen naar het lager en middelbaar onderwijs in Nederland. Een andere doelstelling was leraren op te leiden voor het middelbaar onderwijs. De bibliotheek van het Nutsseminarium werd gevormd tussen 1919 en 1926. In 1926 werd de collectie – zo'n 3000 boeken en een beperkt aantal tijdschriften – overgebracht naar de Universiteitsbibliotheek. Er is literatuur te vinden over opvoedkunde, schoolwezen en de geschiedenis ervan, schoolorganisatie en vooral didactiek en psychologie. De boeken zijn merendeels van na 1910 en zijn voornamelijk gericht op het lager onderwijs. Ook vreemdtalige publicaties zijn goed vertegenwoordigd.



Abstract in English

The 'Nutsseminarium voor Pedagogiek', an institution for academic research into primary and secondary education in the Netherlands, was founded in 1919. The institution also aimed to train teachers for secondary education. The library of the institution was formed between 1919 and 1926 and consists of approximately 3000 books and several journals. In 1926 the collection was moved to the University Library. The library covers pedagogy and the educational system and its history and organization, in particular didactics and psychology. Most books focus on primary education. A fair number of publications is in a foreign language.

Dates: 1919-1926