Skip to main content

Archief van Irma Boom

 Fonds
Identifier: UBA58

Scope and Contents

Het archief van Irma Boom bevat drukwerk en een keuze uit de projectdossiers. Tot het drukwerk behoren in de eerste plaats boeken; verder is er efemeer werk als kalenders, uitnodigingen en catalogi. In de projectdossiers bevinden zich onder meer proefdrukken en correspondentie (waaronder faxen). Irma Boom bewaart specimina uit alle stadia van de productie en heeft in de loop der tijd weinig archivaal materiaal weggedaan.

Dates

  • ca. 1985-heden

Creator

Language of Materials

Diverse talen, waaronder Nederlands, Engels, Duits, Frans en Chinees

Conditions Governing Access

Voor raadpleging is een bezoekers- of lenerspas van de Universiteitsbibliotheek Amsterdam vereist.

Conditions Governing Use

Bij raadpleging is het Reglement voor de gebruikers van de Bibliotheek van de Universiteit van Amsterdam van toepassing. Reproductie en reproductierechtvergoedingen conform de Tarieven en Diensten Universiteit van Amsterdam.

Het materiaal wordt alleen ter inzage gegeven.

Biographical / Historical

Irma Boom (1960-) behoort internationaal tot de toonaangevende grafisch ontwerpers van haar generatie. Zij ging na haar studie aan de Academie voor Kunst en Industrie (AKI) in Enschede werken bij SDU ontwerpgroep in Den Haag, waarvoor zij het boek Nederlandse postzegels 87+88 (1988) ontwierp. Deze uitgave en haar affiches voor het Holland Festival 1990 trokken veel aandacht.

In 1991 begon zij voor zichzelf en vestigde haar studio, Irma Boom Office, in Amsterdam. Datzelfde jaar kreeg zij met de kunsthistoricus Johan Pijnappel van Paul Fentener van Vlissingen (1941-2006), president-commissaris van de SHV, de opdracht een bedrijfsboek voor deze jubilerende multinational te maken. De meer dan 2000 pagina's tellende uitgave kwam in 1996 gereed en is inmiddels een veelgereproduceerd icoon van Nederlandse vormgeving. Voor Fentener van Vlissingen persoonlijk zou Irma Boom ook boeken gaan ontwerpen, die vaak in kleine oplage verschenen.

Het SHV-boek bracht nieuwe, internationale, opdrachtgevers als Vitra, Zumtobel en Ferrari. Tot haar vaste opdrachtgevers behoren onder meer Stichting De Appel, World Wide Video Festival en Ahrend (alle in Amsterdam). Behalve boeken, haar voornaamste aandachtsgebied, ontwerpt zij huisstijlen, jaarverslagen, kalenders, postzegels en munten.

Irma Boom doceert sinds 1992 aan Yale University (New Haven, Conn.) en was van 1998 tot 2000 tutor aan de Jan van Eyck Akademie in Maastricht. Voor haar werk ontving zij inmiddels vele onderscheidingen, waaronder de Gutenberg Preis 2001.

Extent

ca. 6 meter

Abstract in Dutch

Irma Boom (1960-) is een internationaal opererend grafisch ontwerper. Zij ontwerpt naast boeken onder meer huisstijlen, postzegels en munten. De collectie bevat al het door haar ontworpen werk en een beredeneerde selectie uit het overige archiefmateriaal. Deze collectie documenteert de ontstaansgeschiedenis van Irma Booms spraakmakende ontwerpen en geeft tegelijkertijd een beeld van de beroepspraktijk van de zelfstandig werkende grafisch ontwerper (ze heeft nooit meer dan één medewerker). Zo zijn er financiële stukken naast brieven en faxen aan en van opdrachtgevers en uitvoerders.

Abstract in English

Irma Boom (1960-) is a Dutch graphic designer working internationally. Besides books, she also designs house styles, stamps and coins. The collection contains everything she designed as well as a reasoned selection of other archival material. The collection documents the history of the development of Irma Boon's high profile designs and at the same time illustrates the trade of an independently working graphic designer in practice. (She never has more than one assistant at a time.)

Physical Location

Allard Pierson, Universiteit van Amsterdam

Custodial History

Sinds zij zelfstandig ontwerper is, beheert Irma Boom een werkarchief van haar studio. Tot het papieren deel ervan behoren zaken als correspondentie, agenda's en faxen naast proefmodellen, drukproeven en grafische eindproducten. Het materiaal was door haar globaal geordend op project/opdracht.

Immediate Source of Acquisition

In 2004 besloot Irma Boom, daartoe uitgenodigd, haar archief als schenking onder te brengen bij de Bijzondere Collecties.

Appraisal

Wat betreft het door Irma Boom ontworpen drukwerk, van boeken tot efemera, is er geen selectie gemaakt: dit wordt volledig opgenomen. Voor de projecten worden in overleg tussen haar en de collectiebeheerder selecties gemaakt, waarbij de opzet is een beperkt aantal projecten uitgebreid te documenteren.

De meeste archieven van grafisch ontwerpers bevatten alleen eindproducten, en soms enkele ontwerpen. Deze collecties worden in de regel pas aan het eind van een loopbaan overgedragen, nadat veel is verdwenen.

Het actuele archief Irma Boom maakt door zijn brede opzet onderzoek mogelijk naar onder meer de rol van opdrachtgevers en uitvoerders (drukkers), en naar financieel-economische aspecten van het ontwerpen.

Accruals

Het archief is tot en met 2005 overgedragen. Over aanvullingen zijn afspraken gemaakt, zowel wat betreft boeken en andere eindproducten (die jaarlijks worden overgedragen) als het oude en het nog te vormen archiefdeel.

Related Materials

De Bijzondere Collecties beheren ook collecties met betrekking tot de grafisch ontwerpers S.H. de Roos, Jan van Krimpen, Charles Jongejans, Theo Kurpershoek, Kees Kelfkens, Harry N. Sierman, Gerrit Noordzij en Reynoud Homan; verder zijn er archieven als bruikleen van het Nederlands Archief Grafisch Ontwerpers (NAGO).

Bibliography

  • Mathieu Lommen (samenstelling, tekst en interviews), Judith Belinfante e.a. (tekstbijdragen). Ontwerper & opdrachtgever. Harry N. Sierman & Querido, Reynoud Homan & Wim Quist, Irma Boom & Paul Fentener van Vlissingen. Amsterdam, 2005. (Publ. bij de gelijknamige tentoonstelling in de Universiteitsbibliotheek Amsterdam van 11 februari t/m 29 april 2005.)
  • De best verzorgde boeken = The best book designs. Amsterdam, 1989-...
  • Vincent van Baar e.a. Inquisition. Irma Boom. In: Emigre 25 (Winter 1993) (special issue Made in Holland), p. 18-19.
  • Rick Poynor. xxxl - Dutch designer Irma Boom happened on a dream client who asked her to create "an unusual book" without worrying about the cost. The results is very, very big. In: ID. Magazine of international design 43 (1996), no. 6, p. 62-65.
  • Irma Boom (Text), Kristina Brusa (Konzept und Gestaltung). Irma Boom. Hrsg. von Julia Blume und Günter Karl Bose; Übers. Alpha-Sprachen, Leipzig; Wordworkers, Amsterdam; Leipzig, 2002. (Gutenberg-Galaxie; 2).
  • Jan Vermeulen, Kees Kelfkens. Irma Boom. In: Boekenliefhebbers en hun boeken (2002), p. 20-21. Den Haag.
  • Charlotte & Peter Fiell. Graphic design for the 21st century = Grafikdesign im 21. Jahrhundert = Le design graphique au 21e siècle: 100 of the world's best graphic designers. [Ed. coordination Sonja Altmeppen]. Köln, 2003.
  • Aaron Betsky; with Adam Eeuwens. False flat. Why Dutch design is so good. London, 2004.
  • New book design. Comp. and ed. by Roger Fawcett-Tang; introd. and interviews by Caroline Roberts. London, 2004.

General

De projectdossiers van het archief kunnen worden aangevraagd bij de balie van de Onderzoekzaal. Vermeld dient te worden: Archief van Irma Boom. De boeken uit dit archief zijn aan te vragen via de Catalogus van de Universiteit van Amsterdam.

Processing Information

Het archief van Irma Boom is nog in bewerking.

De boeken uit dit archief zijn ontsloten via de Catalogus van de Universiteit van Amsterdam.

Title
Inventaris van het archief van Irma Boom (ca. 1985-heden)
Author
M.M.J.J.P.E. Lommen
Date
2007
Description rules
International Standard for Archival Description - General
Language of description
Dutch; Flemish
Script of description
Latin
Language of description note
Nederlands

Repository Details

Part of the Allard Pierson Repository

Contact:
Oude Turfmarkt 127-129
Amsterdam 1012 GC Nederland