Skip to main content

Koninklijke Joh. Enschedé (Firm)

 Organization

Found in 3 Collections and/or Records:

Collectie Bram de Does

 Collection
Identifier: UBA57
Abstract in Dutch

Grafisch ontwerper Bram de Does geniet in Nederland, maar ook internationaal, grote bekendheid als ontwerper van de tekstletters Trinité (1982) en Lexicon (1992). Deze staan in de traditie van het Huis Enschedé (Jan van Krimpen, S.L. Hartz) maar zijn toch geheel zelfstandige ontwerpen. De kern van deze collectie vormen de werktekeningen voor de Lexicon.



Abstract in English

Graphic designer Bram de Does is widely known both in the Netherlands and internationally as the designer of the letters Trinité (1982) and Lexicon (1992). They were designed in the tradition of the Huis Enschedé (type designers Jan van Krimpen and S.L. Hartz), but they are still entirely independent designs. The core of the collection is formed by working drawings for Lexicon.

Dates: 1989-1999

Collectie S.L. Hartz

 Collection
Identifier: UBA42
Abstract in Dutch

Samuel Louis (Sem) Hartz verwierf internationale bekendheid als grafisch ontwerper en kopergraveur. Hij maakte naam met zijn postzegels, waaronder koninginnezegels, zijn bankbiljetten en drukletters. Zijn gehele loopbaan werkte hij voor de beroemde grafische onderneming Joh. Enschedé en Zonen in Haarlem. De collectie bestaat met name uit correspondentie (vooral over de productie van zijn drukletter Linotype Juliana, 1958) en uit drukwerk (boekjes en efemera) van zijn private press, de Tuinwijkpers.



Abstract in English

Samuel Lois (Sem) Hartz achieved international fame as a graphic designer and copperplate engraver. He became famous for his stamps, in particular stamps with the queen of the Netherlands, his banknotes and his typefaces. During his entire career he worked at the famous printing firm Joh. Enschedé en Zonen in Haarlem, which dates back to the 18th century. The collection consists mainly of correspondence, in particular about the production of his typeface Linotype Juliana of 1958, and of printed matter, such as books and ephemera from his private printing press, the Tuinwijkpers.

Dates: ca. 1940-ca. 1995

Archief van Jan van Krimpen

 Fonds
Identifier: UBA11
Abstract in Dutch

Jan van Krimpen was – internationaal – een van de toonaangevende typografen van zijn generatie. De grafische nalatenschap biedt inzicht in de vele contacten van deze letterontwerper en boekverzorger. Zo is er correspondentie met vakgenoten, met de Engelse zetmachinefabrikant Monotype Corporation (Stanley Morison) en met bevriende literatoren. Van Krimpen had een grote literaire belangstelling en was niet alleen als ontwerper maar ook persoonlijk betrokken bij de totstandkoming van verschillende literaire uitgaven. Verder maken onder meer kalligrafie en (werk)tekeningen voor drukletters deel uit van het archief. Deze nalatenschap maakt onderzoek mogelijk naar Van Krimpens wijze van ontwerpen en naar zijn opvattingen over grafische vormgeving.



Abstract in English

Jan van Krimpen was one of the leading Dutch typographers of his time. His legacy as a designer of books and types offers insight into his many contacts. The collection includes correspondence with fellow designers, with the British producer of typesetting machines Monotype Corporation (nowadays Stanley Morison) and with other literary men with whom he was on friendly terms, such as the poets Jan van Nijlen and J.C. Bloem. Van Krimpen was very interested in literature and was involved in the effectuation of several literary publications both professionally as a designer and personally. Besides this, the collection contains calligraphy and working drawings of types. This collection enables research into the way Van Krimpen designed types as well as into his views on graphic design.

Dates: ca. 1915-1958