Associatie voor Total Design
Found in 4 Collections and/or Records:
Archief van Anthon Beeke
Anthon Beeke (Amsterdam 1940-2018) was jarenlang één van Nederlands meest spraakmakende grafische ontwerpers. In het archief bevinden zich ruim 300 affiches, correspondentiestukken, administratieve stukken en beeldmateriaal.
Abstract in English
Anthon Beeke (Amsterdam 1940-2018) was for many years one of the Netherlands’ most influential graphic designers. The archive includes over 300 posters, items of correspondence, administrative documents and visual material.
Archief van Ben Bos
Ben Bos (1930-2017) was een grafisch ontwerper die bijna dertig jaar bij het destijds toonaangevende ontwerpbureau Total Design werkte. Hij ontwikkelde met name een grote hoeveelheid huisstijlen. Met vele opdrachtgevers, zoals Ahrend en Randstad, zou hij jarenlang blijven werken. Het archief geeft een goed overzicht van het werk van Bos als grafisch ontwerper, maar ook van zijn activiteiten in zijn vakgebied als bestuurder, docent en publicist.
Het archief bevat met name huisstijldrukwerk en affiches, daarnaast veel publicaties, geschreven door Ben Bos en verzamelde publicaties over hem en zijn werk.
Abstract in English
Ben Bos (1930-2017) was a Dutch graphic designer, who has been of great importance for the design firm Total Design. After having spent almost ten years as an employee at Ahrend and successfully attending night school, Bos was able to develop into a versatile graphic designer. The results of his success at Total Design are visible in the amount of corporate styles he and his designing team produced and in the customers who stayed true to Bos after he left Total Design. His functional approach and the use of colour also proved to be successful in his freelance company FORMatie2. The archive gives a good impression of Bos' life, not only as a graphic designer at Total Design but also of other areas of his life.
Archief van Reynoud Homan
Het archief van Reynoud Homan geeft een goed beeld van de ontwerppraktijk van een grafisch ontwerper. Hij begon in de periode van het fotografisch zetten en ging in 1998 zelf op een Apple Macintosh werken (in 1984 geïntroduceerd). Hoewel hij bekend is om zijn beeldboeken, is zijn werk ook sterk typografisch georiënteerd. De opdrachten in architectuur betreffen met name publieke gebouwen. Zijn archief is interessant voor boek-, design- en architectuurhistorici.
Abstract in English
The archive of Reynoud Homan gives a good impression of the design practice of a graphic designer. Homan started his career in the era of photo setting and began working on an Apple Macintosh in 1998 (this PC was introduced in 1984). Although he is known for his illustrated monographs, his work also has a strong typographic character. The design work he did on architecture mainly concerns public buildings. His archive is of interest to historians of books, design and architecture.
Archief van Benno Wissing
Benno Wissing (1923-2008) werkte als schilder, tekenaar, decorontwerper en graficus maar koos er uiteindelijk voor zich toe te leggen op het ontwerpvak. Hij vond de beeldende kunst te geïsoleerd en was van mening dat je als ontwerper meer voor de samenleving kon betekenen. Veel van zijn opdrachtgevers kwamen uit de (Rotterdamse) culturele sector. In 1963 was Wissing betrokken bij de oprichting van Total Design. In 1978 vertrok hij naar de USA en bleef ontwerpen. Het grootste deel van het archief bestaat uit bewijsexemplaren (klein drukwerk, boeken en affiches). Daarnaast zijn er schetsen en correspondentiestukken. Opvallend is de grote hoeveelheid beeldmateriaal, met name dia’s.
Abstract in English
Benno Wissing (1923-2008) worked as a painter, draughtsman, set designer and graphic artist but eventually decided to devote himself to the design profession. To him, the visual arts were too detached from society. He believed he could make a greater contribution as a designer. Many of his clients came from the culture sector, especially from Rotterdam. Wissing was one of the founders of Total Design in 1963. He left for the USA in 1978, where he continued to work as a designer. The greater part of his archive consists of author’s copies (small printed matter, books and posters). In addition the archive contains sketches and items of correspondence. Another remarkable feature of the archive is the substantial amount of visual material, especially slides.